Läggs flygplatsen ned så kommer vi aldrig att få tillbaka den

I dag den 9 september är det 90 år sedan Norrköpings flygplats öppnade – den äldsta trafikflygplatsen i Sverige som ännu är i bruk.

Idag den 9 september fyller Norrköpings flygplats 90 år. Dagens debattörer från SD ser gärna att flygplatsen fortsätter arbeta på i 90 år till. Minst.

Idag den 9 september fyller Norrköpings flygplats 90 år. Dagens debattörer från SD ser gärna att flygplatsen fortsätter arbeta på i 90 år till. Minst.

Foto: Thomas Möller/arkiv

Debatt2024-09-09 09:49
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Om vi skall ge Norrköping och dess näringsliv en ärlig möjlighet att utvecklas behöver vi ha kvar flyget. Visst skulle vi behöva ett antal reguljära avgångar för affärsflyg, men vi ser ändå att flyget utvecklas på Norrköpings flygplats. 

Idag lyfter flyg mot 14 destinationer från Norrköping. Det handlar mestadels om charter men även om vissa reguljära avgångar eller flyg, där man kan köpa en stol. Apollo har dessutom aviserat att man dubblar antalet avgångar 2025 i samband med att bolaget lägger till ytterligare en destination. Det bådar gott.  

Försvarsmakten visar också stort intresse för vår flygplats. Vi driver på för att staten ska utse Norrköping till beredskapsflygplats, Även SOS Alarm har understrukit behovet av flygplatsen för att underlätta verksamheten i Norrköping. Brandflygets och ambulansflygets möjligheter att använda vår flygplats är oerhört viktig. 

Ur ett trygghetsperspektiv är det också väsentligt att polisen fortsatt kan nyttja vår flygplats som en bas för sina helikoptrar. Nyligen etablerade sig även UMS Skeldar på flygplatsen i Norrköping. Det handlar om en ökande drönaraktivitet och man gör testflygningar med obemannade helikoptrar för övervakning och spaning. Dessa är framtagna tillsammans med SAAB i Linköping och vi kan vara stolta över denna etablering. 

Från flygplatsens sida arbetar man hårt för att utöka dagens verksamhet och det ser ut som att man kommer att ha framgång i att även i framtiden vara en lönsam bas för affärsverksamhet. Nya flyglinjer har högsta prioritet. 

Chartertrafiken är stor, men vi skall inte glömma att den bara utgör knappt tio procent av den totala aktiviteten på vår flygplats. Skolflyget står för mer än hälften av starter och landningar.

Läggs flygplatsen ned, kommer vi aldrig att få tillbaka den. De som vill bygga bostäder på marken skall komma ihåg att området är olämpligt för ändamålet med tanke på förekomsten av PFAS, behov av att påla byggnader och inte minst den avstannade befolkningsutvecklingen. Det är inte framtiden för vår flygplats!

I stället för att försvåra verksamheten för Norrköpings flygplats och trakassera dess anställda med ihållande krav på nedläggning, bör vi politiker aktivt ställa oss bakom den viktiga infrastruktur som en flygplats innebär för en kommun. Det gör vi i majoritetsstyret. Här borde vänsteroppositionen också ta sitt ansvar!