Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

I kväll kan fullmäktige ta oron på allvar

Miljöpartiet i Norrköping har lagt en motion om att införa gågator eller gångfartsområde kring kommunens förskolor och skolor. 

Mia Sköld är gruppledare för Miljöpartiet i Norrköping. Vad kvällens sammanträde med fullmäktige ska ett förslag från MP om gågator vid förskolor/skolor diskuteras.

Mia Sköld är gruppledare för Miljöpartiet i Norrköping. Vad kvällens sammanträde med fullmäktige ska ett förslag från MP om gågator vid förskolor/skolor diskuteras.

Foto: Östmedia

Debatt2020-02-24 09:50
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Trafikverkets nationella cykelbokslut redogör för faktorer som påverkar om vi cyklar och hur mycket vi cyklar. En av dessa faktorer handlar om att det ska vara säkert att cykla, att vi utformar en cykelmiljö där vi sätter barnen i första rummet.

Vid några av våra skolor finns redan farthinder och sänkta hastigheter men det löser inte säkerhetsproblemen fullt ut, och problemen med buller och avgaser i våra barns miljö kvarstår. 

Ett effektivt sätt att förbättra våra barns miljö och säkerhet till rimlig kostnad är att förvandla gator i skolans närområde till gågator eller gångfartsområden. Det innebär att viss trafik, som varu- och sjuktransporter och boende fortfarande kan ta sig fram, men att hastigheten sänks och det blir förbjudet att parkera på gatan.

I undersökningen ”Varför skjutsar föräldrarna barnen till skolan” från Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) står det att en av de främsta anledningarna är att föräldrarna uppfattar att trafiksäkerheten är för dålig kring förskolor och skolor. I åtgärdskatalogen för säker trafik i tätort från SKR står det att undersökningar visar att gångfartsområden har en trafiksäkerhetshöjande effekt och att personskadeolyckor beräknas minska med i genomsnitt 25 procent.

Försäkringsbolaget If skriver i sin årliga skoltrafikundersökning att "Föräldrar i bil som skjutsar sina barn till skolan är den största trafikfaran vid landets skolor." Undersökningen görs med över 1 000 grundskolerektorer och visar att mer trafik och för höga hastigheter runt skolorna gör trafiksäkerheten till ett allt större problem.

Självklart behövs många olika åtgärder för att förbättra miljön och säkerhet för våra barn, men att minska biltrafiken och kraftigt sänka hastigheten borde rimligen vara den snabbaste och billigaste lösningen för att öka säkerheten och förbättra miljön kring förskolor och skolor.

Vi i politiken ska tydligt visa föräldrarna att vi tar deras oro för barnens säkerhet på allvar. Vi ska göra det vi säger i Samhällsplaneringsnämndens uppdragsplan punkt 9: planera för bilfria livs- och lekmiljöer för barn. Då kommer kanske föräldrarna låta sina barn gå eller cykla fram och tillbaka från skolan igen.

Den förälder som ändå väljer att skjutsa sitt barn med motorfordon får då helt enkelt parkera på behörigt avstånd och promenera sista biten. På så vis kan miljön kring skolorna bli trygga, luften vid skolorna bli bättre och fysisk aktivitet bli ett naturligt inslag i barnens vardag.