Vem backar upp symfoniorkestern när Norrköpings kommun sviker?

Min egen dotter är musiker i orkestern, och under hösten även hennes sambo som i vanliga fall spelar i Kungliga Filharmonikerna.

Symfoniorkestern i Norrköping har ett "gott renommé" skriver Maria Wharton Stjärnskog som är aktiv inom Socialdemokraterna, LO och ABF i Skåne.

Symfoniorkestern i Norrköping har ett "gott renommé" skriver Maria Wharton Stjärnskog som är aktiv inom Socialdemokraterna, LO och ABF i Skåne.

Foto: Juliana Fälldin, Scenkonst Öst

Debatt2024-10-06 09:51
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Är inte regionen de östgötska kommunernas region? Styrande dokument som exempelvis den regionala kulturplanen 2024-2027 ska tas i dialog med länets kommuner och andra aktörer. Jag förutsätter att Norrköpings kommun har deltagit i den processen.

Syftet med de nationella kulturpolitiska målen är att främja en god tillgång till kultur för länens invånare. Det är därför staten medverkar och medfinansierar regional kulturverksamhet genom kultursamverkansmodellen. Ett kulturområde gäller professionell teater-, dans- och musikverksamhet. Precis det Norrköpings Symfoniorkester och andra kulturinstitutioner i Östergötland gör – de bidrar till att de nationella kulturpolitiska målen uppnås och östgötarna vinner fler kulturupplevelser.

I den regionala kulturplanen, som utgör en grund för verksamhetsbidraget från staten, skryts det om SON: ”en fullstor symfoniorkester, grundad redan 1912. Grammisbelönad och internationellt erkänd. Gör över 80 konserter varje år med en bred repertoar som spänner över genrer och århundraden. SON är ett nav för orkestermusikens utveckling i länet”.


Det står också att SON med flera har i uppdrag att kontinuerligt öka delaktighet och spridningen av musik i länet. Det skrivs också om fristående professionella musiker av högsta kvalitet inom alla musikstilar och genrer. Det finns även på pränt att det är viktigt att unga får samverka med och lära av professionella musiker, och att de regionala institutionerna har en viktig roll eftersom morgondagens musikliv börjar sina utvecklingssteg idag.


Så hur tänker de som styr? Sex miljoner kronor ska kapas bort. Det innebär att SON inte att kan uppfylla det som skrivs i ägardirektiven. Eller fullfölja den regionala kulturplanens intentioner. I värsta fall innebär det ett lägre verksamhetsbidrag från staten när ägarna Region Östergötland, Linköpings och Norrköpings kommun accepterar en lägre ambitionsnivå för den professionella orkestermusiken i länet. 

Det är de rent ekonomiska konsekvenserna. 

Konstnärlig institutionsverksamhet innebär långsiktig planering och avtal som tecknas år i förväg. En drastisk hyreshöjning som den SON kommer att få, kommer naturligtvis att få konsekvenser. Det ligger i kulturverksamheters DNA att hantera åtgärder med minimal skada för den konstnärliga verksamheten, men en lång planeringshorisont innebär också stora svårigheter att på kort tid reducera kostnadsmassan. 
Konsekvensanalysen beskriver vad som kommer att få stryka på foten; det som inte ger intäkter. Färre musiker innebär svårigheter att uppfylla åtaganden och framför allt; att fler ska kunna nås av kulturupplevelser.

SON är en orkester med mycket gott renommé i musikersammanhang genom god personalpolitik och arbetsmiljö. Min egen dotter är musiker i orkestern, och under hösten även hennes sambo som i vanliga fall spelar i Kungliga Filharmonikerna. De har, som många andra musiker, kuskat runt, frilansandes och de vet vilka skillnader som finns. 

Pengars värde är en sak – här äventyras helt andra värden som har tagit lång tid att bygga upp.

 En publik. En bred publik. Erkännanden inom landet och utanför som sätter Norrköping och regionen på en internationell kvalitetskarta när förutsättningar finns för musiker och repertoar att verka. Och kanske fler grammisar?

Låt barn och unga även framöver få häftiga upplevelser med orkestern!
Låt Norrköpingsbor och Linköpingsbor få det mervärde friluftsverksamhet och turnerande verksamhet innebär!
Låt SON få arbetsro.