När nu vanliga bilister som använder bilen för att kunna arbeta och betala skatt, ändå drabbas av Bonus malus och stora krav på minskade utsläpp från bilar, dåliga reseavdrag, så finns inga miljökrav på A-traktorer, till största delen nöjesfordon (stor leksaksbil). Mycket stor del av dessa A-traktorer, går betydligt fortare än 30 kilometer i timmen. Till att börja med, borde det tydligt komma fram när det händer olyckor, där A-traktorer har voltat, för att farten varit för hög. Chansen att ett fordon som går max 30 kilometer i timmen ska volta, med svåra personskador/ dödsoffer som följd, måste vara nära nog obefintlig. Problemet sitter mellan ratten och ryggstödet ! Tidigare var kravet att få Traktorkort 16 år, om man inte sökt dispens, när AM- mopedreglerna kom för 15-åringar, blev det också möjligt att köra A-traktor på AM-kort!
En A-traktor kan vara en fullstor lastbil på 15 ton. Enligt dagens ålderdomliga & otillräckliga regler, skulle det vara möjligt för en innehavare av ett AM-kort/behörig att köra A-traktor, att bygga om en fullstor 2-våningabuss eller midjestyrd buss till A-traktor! Vansinnigt ogenomtänkta regler. Nu tas det mest bara upp snyfthistorier, att det inte är lagkrav på bilbälte men det går faktiskt att använda bilbälte utan att det finns lagkrav. En del A-traktor ungdomar anser att det inte behövs "för det händer inte mig" "Jag kör så säkert"
Hur kan det ens vara möjligt att det finns regler som tillåter detta?
Man tar fram fördelen att moderna A-traktorer (BMW Audi, Volvo m fl) är säkrare för 15- åringen. Men hur är det med säkerheten för övriga trafikanter ? Mognaden hos en 15-16 åring är inte så utvecklad i regel. Om inte hela A-traktorfordonssystemet skrotas, måste utbildningskraven förändras, med t.ex. mognadsundersökning, kraftig utökning av utbildningstiden i praktisk körning, minst 15 timmar i trafikskola och körprov vid Trafikverket. Det kommer antagligen att då gnällas om att det blir så dyrt, men det har man nytta av senare när man ska ta körkort senare i livet, om man inte blivit allvarligt skadad i en A-traktor olycka innan dess. Registreringsskylt och en bra belyst LGF-skylt, baktill på bilen, i dagsläget är det bara krav på reg.skylt framtill! Viktigt att kunna identifiera ett fordon bakifrån. Jag anser att dessa krav är helt rimliga och livsnödvändiga.