GDPR är bra för både integritet och lönsamhet

Det många fortfarande inte insett är att det med rätt verktyg är både enkelt och fullt möjligt att få bra insikter och data om sina webbplatsbesökare, och samtidigt följa GDPR.

Maciej Zawadzinski är vd i bolaget Piwik PRO

Maciej Zawadzinski är vd i bolaget Piwik PRO

Foto: Piwik PRO

Debatt2022-05-09 09:45
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Längre fram i maj firar Dataskyddsförordningen, GDPR, sex år. När GDPR kom var det många organisationer och företag som gjorde motstånd då hela deras arbetssätt stod inför en stor förändring. Idag, sex år senare, är det fortfarande inte alla som bedriver en verksamhet som går i linje med GDPR och med svenskarna mer medvetna än någonsin om sin integritet på nätet blir det allt viktigare för Östergötlands 36 086 företag att ställa om och nyttja konkurrensfördelen med att följa GDPR.

GDPR innebar betydligt hårdare krav på företag och organisationer att ha kontroll på de personuppgifter de hanterar, och ha dokumenterade rutiner för hanteringen.

GDPR har också gjort att allmänheten blivit betydligt mer medveten om vilka personuppgifter de lånar ut och ändrat sin inställning till det. Idag är svenskarna mer restriktiva med hur de delar sin persondata på nätet. I en undersökning gjord av bland annat Myndigheten för Digital Förvaltning svarade hela 82 procent av svenskarna att de tar till åtgärder för att hindra användningen av deras digitala information. Mer än hälften av respondenterna, 52 procent, svarade att de avvisar platstjänster i appar och hemsidor för att den personliga informationen inte ska delas på ett sätt som de inte är bekväma med.

Många företag, som varit vana vid att kunna hantera personuppgifter slentrianmässigt, har beklagat sig över de ökade kraven med GDPR. Det många fortfarande inte insett är att det med rätt verktyg är både enkelt och fullt möjligt att få bra insikter och data om sina webbplatsbesökare, och samtidigt följa GDPR. För dem som insett det har GDPR till och med seglat upp som en konkurrensfördel.

Företagen i Östergötland måste tänka till

I Östergötland finns det 36 086 företag varav 88 procent har en hemsida, enligt SCB:s statistik. Omkring 90 procent av alla svenska hemsidor använder Google Analytics i syfte att exempelvis individ- och målgruppsanpassa hemsidan, anpassa reklam eller förbättra kundnöjdhet. Detta representerar cirka 28 580 företag i Östergötland. Användandet av Google Analytics innebär dock att besökarnas personuppgifter blir tillgängliga för amerikanska myndigheter, vilket flera europeiska dataskyddsmyndigheter konstaterat strider mot GDPR. Svenska Integritetsskyddsmyndigheten förväntas inom kort komma med motsvarande besked.

Att följa lagen är självklart, och företagen i Östergötland måste inse att de kan göra det på ett sätt som de också drar nytta av. Att följa GDPR och att ta hänsyn till sina användares integritet medför fördelar åt båda hållen. Genom transparens i hur insamlade data hanteras skapas förtroende, och genom att garantera besökarens integritet utmärker sig företaget på marknaden. Detta förtroende är sedan avgörande för kundernas användning av företagets tjänster.

Men det är också fördelaktigt för kunderna. Öppenheten gör att kunden eller besökaren blir medveten om vilken data som används och själv kan avgöra vad den vill dela med sig av, vilket ger lugn. Med svenskarnas nya medvetenhet och värnande om sin integritet kommer det framöver bara bli än mer en hygienfaktor att ha en hemsida som hanterar persondata på ett ansvarfullt och korrekt sätt. Kan Östergötlands företag förstå det har de en ypperlig position för att stärka sin konkurrenskraft i landet.