Fysisk aktivitet är bra mot stress och för hälsan

För att alla skolbarn i Sverige ska få en likvärdig och hälsosam utveckling behöver rörelse integreras i skolan, exempelvis genom ett tydligt regelverk för skolgårdarnas utformning och ökad fysisk aktivitet under skoldagen.

Kristina Sparreljung är generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.

Kristina Sparreljung är generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.

Foto: Privat

Debatt2022-09-14 09:55
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Allt fler barn saknar tillgång till en egen skolgård och hänvisas till närliggande grönområden, förutsatt att sådana finns inom räckhåll. Ändrade regelverk, nya förutsättningar och ökad konkurrens om mark har dessutom resulterat i att närmare hälften av Sveriges grundskoleelever, över 40 procent, har skolgårdar som understiger rekommenderad storlek.

Eftersom skolan är en av de platser där barn tillbringar störst del av sin vakna tid, behöver den erbjuda goda möjligheter till rörelse. Forskning visar att barn som är fysiskt aktiva förbättrar sin inlärningsförmåga, upplever mindre stress och får bättre psykisk hälsa. För lärare och skolpersonal betyder det piggare och mer fokuserade elever som kan prestera bättre på lektionerna.

Att god kondition stärker hjärt-kärlhälsan vet vi också. Ändå tillbringar svenska barn i åldrarna 11, 13 och 15 år ungefär 70 procent av sin vakna tid sittande eller liggande, enligt Folkhälsomyndigheten. Andelen 11–15-åringar med fetma har femdubblats sedan 80-talet. Forskning visar också på en stark koppling mellan barnfetma och hjärt-kärlsjukdom i vuxen ålder, som tycks gå att eliminera om vikten normaliseras före puberteten. Behovet av att stärka förutsättningarna för rörelse är med andra ord tydligt och i det arbetet har skolan en viktig roll.

Forskning visar att det finns ett direkt samband mellan storleken på utemiljöer för lek och rörelse och barns fysiska aktivitet och hälsa. Det är särskilt viktigt, eftersom det är under uppväxten vi skaffar oss vanor vi sedan ofta behåller hela livet.

I Östergötland hade grundskoleeleverna 2020 en friyta på 50 kvadratmeter per elev, vilket är mer än genomsnittet för landet på 46 kvadratmeter, enligt en kartläggning som SCB gjort på uppdrag av Boverket. Men sedan 2014 har ytan på skolgårdarna i Östergötland minskat med 4 procent.


För att alla skolbarn i Sverige ska få en likvärdig och hälsosam utveckling behöver rörelse integreras i skolan, exempelvis genom ett tydligt regelverk för skolgårdarnas utformning och ökad fysisk aktivitet under skoldagen. Därför vill vi att Östergötlands kommun- och regionpolitiker sätter god och jämlik hälsa för barn högt på agendan och ger skolorna möjlighet att ge alla barn samma möjligheter till fysisk aktivitet. 

 

Debattörerna slår ett slag för större skolgårdar. (Skolgården på bilden har inget med artikelns innehåll att göra)
Debattörerna slår ett slag för större skolgårdar. (Skolgården på bilden har inget med artikelns innehåll att göra)