Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Fyra förslag för en bättre sommar på sjön

En levande och god havs- och vattenmiljö är en förutsättning för svenskt båtliv.

En segelbåt är trots allt det bästa för miljön, skriver Östergötlands Båtförbund.

En segelbåt är trots allt det bästa för miljön, skriver Östergötlands Båtförbund.

Foto: Johan Nilsson / TT

Debatt2020-05-22 09:59
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

För oss båtägare är det viktigt att minimera en negativ miljöpåverkan från våra båtar. Även om fritidsbåtar endast står för drygt tre promille av koldioxidutsläppen i Sverige, finns det utsläpp av andra föroreningar från båtmotorer som är mer betydande, till exempel kväveoxider och partiklar.  Vi och Svenska Båtunionen har fyra förslag till förbättringar:

1. Utsläppen från båtmotorer minskas om vi kan använda alkylatbensin. Då minskar utsläppen även av andra föroreningar än koldioxid med närmare 90 procent. Trots det är alkylatbensin fortfarande svårt att få tag på till större båtmotorer. Det är bara ett fåtal sjömackar som säljer alkylatbensin på pump. Inombordsmotorer i båtar går ofta på diesel. Här finns redan idag fossilfri HVO100-diesel tillgänglig på många försäljningsställen för vägtrafiken. HVO100 gör ännu större nytta i lite äldre båtmotorer, som saknar modern avgasrening än i bilmotorer, som redan har bra avgasrening. Slutsatsen blir att båtlivet måste få tillgång till HVO100 och alkylatbensin på sjömackarna redan i sommar.

2. Genom att köra långsammare och tillämpa eco-driving på sjön kan koldioxidutsläppen minska med upp till 50 procent. Östergötlands Båtförbund ställer sig bakom Svenska Båtunionens arbete med att driva frågan om miljöutbildning i alla båtutbildningar, som examineras genom Nämnden för båtlivsutbildning.

3. Segling är ett bra sätt att resa och bo hållbart. Segling är lite svårare att börja med än att köra motorbåt. Det ställer därför krav på båtorganisationerna och båtklubbar att erbjuda seglingskurser för både barn och vuxna. Många båtklubbar erbjuder seglingsutbildningar för både barn och vuxna. 

4. Attraktiva gästhamnar är en viktig investering för kommunerna om man vill hjälpa båtlivet att minska koldioxidutsläppen. I bra hamnar stannar man gärna en extra natt. Varje natt och varje dag en båt ligger stilla minskar koldioxidutsläppen. Östergötlands Båtförbund uppmanar kommunerna inom vår region att satsa på bra gästhamnar. Satsa framåt och bygg ut laddinfrastrukturen för kommande elbåtar!

Myndigheterna måste se till att bra miljöbränslen finns på sjömackar och sjönära försäljningsställen. Båtlivets organisationer är beredda att ta sitt ansvar när det gäller utbildning och information till båtägare om val av bränsle, ecco-driving och att inspirera till mer segling. Tillsammans kan vi skapa det hållbara båtlivet!