Digitaliseringen har bland annat inneburit att många bankkontor har slutat med kontanter, att allt fler butiker inte längre tar emot kontanter och att uttagsautomater har lagts ner.
Det finns många fördelar med omställningen till digitala betaltjänster, men den är inte problemfri. Det finns bland annat utmaningar när det gäller samhällets sårbarhet och den personliga integriteten. Men den största utmaningen handlar om tillgänglighet.
Digitaliseringen innebär nämligen att vissa användare som är beroende av kontanter kan få problem att genomföra sina betalningar. Särskilt småföretag, föreningar, socioekonomiskt utsatta, äldre och funktionsvarierade har ofta behov av att kunna använda kontanter. Utmaningarna när det gäller tillgänglighet är extra stora på glesbygden, där det ofta är långt till närmsta kontanthanteringsställe. I vissa glesbygdsområden är det också bristande nättäckning vilket innebär att digitala betaltjänster inte alltid fungerar.
Så länge det finns behov av kontanter kommer vi på Bankomat att göra vad vi kan för att de ska vara tillgängliga. Vi etablerar nu fler och fler kontantcenter, där man både kan ta ut och sätta in sedlar. Vi utvecklar också nya sorters betaltjänster som kan bidra till att lösa de tillgänglighetsproblem vi ser i dag, inte minst på glesbygden.
Samtidigt behöver också någon nationell statlig aktör ta ansvar för att det finns en fungerande kontanthantering i landet. Staten ger i dag visst stöd via länsstyrelserna, men det handlar mer om punktinsatser än om ett helhetsgrepp. Bankomat vill därför uppmana riksdagsledamöter och lokalpolitiker att verka för att staten tar nationellt ansvar för kontanthanteringen och dess finansiering.