Frågan är hur det står till med satsningar och förebyggande investeringar som rör ungas rätt att lära sig läsa? Alla som arbetar med barn och unga vet att deras ordförråd, läsförmåga, läsvanor och lust till läsning är en central nyckel vad gäller skolframgång. Vi vet också att det kommer många oroväckande rapporter om ungas läsning; något som i hög grad också gäller Finspång. De ungas meritvärden har sjunkit från förra året och i analyser som görs av sektorn pekas de ungas bristande läsförmåga ut som EN riskfaktor när det gäller att klara både grund- och gymnasieskolan. Lägg till detta att antal barnbokslån från Finspångs bibliotek är få jämfört med övriga kommuner i Sverige.
Vi ska inte förlita oss på att digitaliseringen eller internet ersätter traditionell läsning av texter som både kräver en viss läshastighet och en förmåga att tolka texters innehåll. För de barn som kört fast med läsningen krävs mycket aktiva åtgärder redan i åttaårsåldern. När det gäller 10-11-åringar så gäller det att skolan envist håller fast vid lästräning och läsupplevelser som triggar läslusten. I en Policy för förskola, grundskola, fritidshem och grundsärskola, som antogs av Kommunfullmäktige 2017 står följande:
”I Finspång ska den samlade kompetensen inom förskola, fritidsverksamhet, grundsärskola och grundskola, samt föräldrar samverka så att alla elever avsevärt förbättrar sin läsförmåga och läsförståelse. Språk- och läsfrämjande arbete ska prioriteras i samtliga verksamheter för barn och unga. Digital teknik och digitala verktyg ska vara ett komplement i de ungas läs-, skriv- och språkutveckling. Det ska finnas likvärdighet när det gäller barns och ungas möte med Bibliotekets verksamhet. Skolbiblioteken ska vara en läsfrämjande och kunskapsinhämtande kraft. Föräldrar ska också involveras i språk- och läsfrämjande arbete av olika slag.” Frågan är på vilket sätt styrningen fungerar när det gäller alla barns rätt att lära sig läsa i Finspångs kommun?
Med tanke på hur meritvärdena och barnboksutlåningen ser ut i Finspång, anser vi att det skyndsamt ska investeras i en ”läsrörelse” där även föräldrar/målsmän involveras så att alla i Finspång efter genomgången grundskola fått med sig det som länge betraktats som en demokratisk rättighet; att kunna läsa.