Fartyg bör ersätta pipelines för transport av naturgas

Sabotaget mot Nord Stream leder onekligen till många funderingar och tankar. Varför skulle till exempel Ryssland spränga sin egen ledning?

Fartyg som transporter Liquefied Natural Gas (LNG) är en bärande del av innehållet i debattartikeln här nedan.

Fartyg som transporter Liquefied Natural Gas (LNG) är en bärande del av innehållet i debattartikeln här nedan.

Foto:

Debatt2022-10-03 09:55
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Alldeles oavsett vem eller vilka som är ansvariga för sabotaget och gasläckorna så borde händelsen i sig själv leda till omprövningar och nya överväganden i frågan om hur naturgas på säkrast möjliga sätt ska förflyttas mellan leverantör och kund.

Det är till exempel inte orimligt att sabotagen och gasläckorna i Nord Stream 1 och 2 får till följd att man seriöst överväger att åtminstone delvis skrota beroendet av sabotageriskiga pipelines för att istället satsa mer på fartyg som transporter gasen i flytande form och på därav följande teknikutveckling. Den andra sidan av myntet är dock att en terminal/hamn som kan ta emot så kallade LNG-fartyg som fraktar flygande gas kostar cirka 55 miljarder kronor att bygga. Ett LNG-fartyg kostar i sin tur ungefär 2,5 miljarder kronor.

Det världsledande klassningssällskapet inom sjöfarten Det Norske Veritas (DNV) har utrett LNG-terminalbehovet inom EU. Och i den utredningen kom de fram till att det behöver byggas 17 sådana terminaler. Så det kostar en rejäl summa i fall man bestämmer sig för att ersätta pipelines med fartyg.

Nord Stream 2 har i jämförelse kostat 100 miljarder att bygga och kräver inga fartyg. Däremot fordras ett visst underhåll och övervakning av ledningen på havsbotten. Utöver då att kapaciteten i transporten av gasen är mycket högre i förhållande till investeringskostnaderna än med LNG-fartyg.

Priset för att nu laga Nord Stream 1 och 2-läckorna lär väl bli så där 6-8 miljarder. Troligen inte mer.

Tyskland är nu i färd med att investera i terminaler och fartyg för att transportera och ta emot flytande naturgas för att slippa beroendet av den Putin-ryska gasen via Nord Stream. Utöver då att satsa ännu mer på vindkraft och driva vidare de kvarvarande kärnkraftverken.

När det så gäller själva sabotaget mot gasledningen så lär vi tids nog få veta mer. En första indikator får vi när man redovisar fartygsrörelserna i området vid den aktuella tidpunkten. Men många kan ha intresse av att ytterligare öka instabiliteten i spåren av Ukraina-kriget som går så uselt för Putin. Och med en kanske fördjupad ekonomisk recession som följd i Europa. Men ändå: varför skulle ryssarna spränga sin egen ledning? Finns väl ingen logik I det? Rimligen. Särskilt som de har möjligheten att bara stänga kranen. Spekulationer finns men i bästa fall får vi, tids nog, veta vem som kan ha gjort det här.

Här bubblar det från gasläckan på Nordstream.
Här bubblar det från gasläckan på Nordstream.