Extrapris på godis och läsk göder svenskens fetma

Andelen svenskar som äter frukt och grönt varje dag minskar, samtidigt som allt fler dricker läsk och saft.

Kristina Sparreljung är generalsekreterare på Hjärt-Lungfonden.

Kristina Sparreljung är generalsekreterare på Hjärt-Lungfonden.

Foto: Privat

Debatt2023-05-07 07:51
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Genom att göra det enklare för konsumenter att välja nyttiga alternativ kan matbutikerna bidra till bättre folkhälsa.

De höga matpriserna har fått mer än var tredje svensk att dra ner på inköpen av frukt. Fyra av tio köper mindre färska grönsaker – och de som framförallt väljer bort grönsakerna är de som har lägst inkomster, enligt Livsmedelsverket.

Andelen som äter frukt och bär minst två gånger om dagen minskat från 31 till 25 procent de senaste fem åren. Andelen som äter grönsaker och rotsaker minst två gånger varje dag har under samma period sjunkit från 33 till 32 procent. Samtidigt ökar konsumtionen av sötade drycker såsom läsk och saft, enligt Folkhälsomyndighetens statistik.

Det här är en djupt oroande utveckling, eftersom vad vi äter har en direkt effekt på vår hälsa. Enligt Livsmedelsverket är ohälsosam mat i dag det som orsakar flest sjukdomar i Sverige efter tobak. Var fjärde svensk riskerar att bli sjuk eller dö i förtid av hjärt- och kärlsjukdom, diabetes och cancer på grund av sina matvanor. 52 procent av svenskarna lever med övervikt och obesitas. Mer än var femte skolbarn i lågstadieåldern har övervikt eller fetma och förekomsten ökar med åldern.

För att ta reda på hur butiksmiljön kan påverka oss att göra mer hälsosamma val har Hjärt-Lungfonden och Cancerfonden låtit göra en undersökning med beteendeförändrande insatser i livsmedelsbutiker. Resultatet blev att försäljningen av nyttigare bröd ökade med 60–200 procent bland barnfamiljer genom tydlig skyltning, sänkt pris och budskap om att andra väljer nyttiga alternativ.

Undersökningen visar att vi med enkla medel kan få fler att välja nyttigare alternativ i mataffären. Genom att göra det lättare att välja rätt mat kan vi förebygga våra vanligaste folksjukdomar.

För alla matbutiker sänder det här en tydlig signal om att det finns stora möjligheter att bidra till både ökad försäljning och en bättre folkhälsa, genom att framhäva och rabattera hälsosamma livsmedel. Hjärt-Lungfonden och Cancerfonden utmanar därför alla livsmedelshandlare att bidra till bättre folkhälsa genom att:

– Gör fler priserbjudanden för hälsosamma livsmedel och lyft fram dem i butiken och annonser.
– Synliggör hälsosamma livsmedel med tydlig skyltning som visar vilka alternativ som är populära.
– Minska reklamen och mängdrabatterna för godis, läsk och andra ohälsosamma livsmedel.