Norrköpings skolmuseum sägs vara det största skolmuseet i Sverige. Insamling av gammal undervisningsmateriel påbörjades för 50 år sedan, kanske ännu tidigare. Ett inventeringsprotokoll från 1973 finns, och år 1980 tillsattes en arbetsgrupp för att arbeta med inrättandet av ett skolmuseum. Drivande var vaktmästaren Stig Wickström, rektor Walter Lund och skolstyrelseledamoten Anna Strandberg. 1993 invigdes museet av tidigare statsrådet Ragnar Edenman.
Museet är inhyst i Oskarsskolan, byggd 1879, där det disponerar fyra klassrum och två korridorer. Där kan besökarna uppleva skolan genom historien i en autentisk miljö. Museet har samlingar som speglar Sveriges skolhistoria från 1790-talet och framåt.
Ett museums samlingar är så värdefulla, att deras betydelse knappast kan räknas i ekonomiska termer. De innehåller kunskap och värden som det har tagit decennier och kanske sekler att bygga upp – men de är lätta att rasera. Det kan göras med ett pennstreck.
Kommunen har erbjudit museet att flytta till Lilla Holmstadskolan, men såvitt jag förstår är det inte möjligt att bedriva samma verksamhet där eller ens behålla alla samlingarna, eftersom Lilla Holmstadskolan är alldeles för liten.
Nu har kommunen ändrat sig beträffande Galleri Kronan, som får behålla sina lokaler. Behovet av kontor var inte så stort. Kommunens styrande skulle kanske kunna vara lite mera välvilligt inställda även mot den kulturinstitution som har varit till glädje för många tusen besökare sedan 1993? Eller ska detta fina museum gå samma öde till mötes som skolmuseerna i Falun, Karlstad och flera andra städer?
Ett pennstreck kan rasera vad sekler byggt
Norrköpings skolmuseum ligger på nedre plan i Oskarsskolan.
Foto: Susanna Beskow Norgren
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.