Det skulle bli mycket ekonomiskt fördelaktigt för minst 98 procent enligt statistik från Statistiska Centralbyrån (SCB) avseende 1993, men nu 2020 är det troligen minst 99 procent av alla folkbokförda i Sverige som skulle gynnas av mitt skattesystem; detta enligt senare statistik från SCB.
Det är en principiell betydelsefull skillnad mellan att driva ett företag och att hantera ekonomin i ett land. Ett företag kan gå med vinst och betala hyfsade löner till sina anställda om det har bra produkter och marknadsföring. Då kan fackföreningen ha ett bra förhandlingsläge när det gäller löner och ägarna ändå få en utdelning genom sitt ägande av aktier eller andelar.
När det gäller ett land så blir det annorlunda. Om landet till att börja med antas ha balans i sina affärer med andra länder, värdet av exporten är lika stor som kostnaden för importen, så innebär detta att landets invånare totalt måste betala ut mer än de inkomster de får från företagen om dessa skall kunna betala ut vinster till sina ägare.
Detta kan bara ske om landets invånare i genomsnitt efter hand blir alltmer skuldsatta. Totalt sett lika mycket som ägarna i företaget får utbetalat och inte använder för egen konsumtion av varor och tjänster. Många av de som har stora intäkter av sitt ägande prioriterar att i stället öka sina inkomster av detta slag. Beslutar inte styrelsen i bolagen att ge tillräckligt stora utdelningar så riskerar de att bli avsatta vid nästa bolagsstämma.
Följden av denna situation blir att många människor blir mer skuldsatta och inte klarar av att betala räntor och amorteringar på de lån de har. De måste då antingen minska sina egna inköp av varor och tjänster, vilket får till följd att företagen får en minskande försäljning och därmed mindre behov av anställda för produktion och försäljning. Det bli en nedåtgående spiral av skatteintäkter och ökade kostnader för bidrag till ett växande antal arbetslösa.
En del av dem som försöker upprätthålla en för stor konsumtion börjar låna pengar där långivarna kräver höga räntekostnader. Det kan ge en kort lättnad i den aktuella situationen men läget blir ju värre när både räntor och amorteringar skall betalas. Några av de utlånande företagen räknar kallt med att en del av deras kunder inte kommer att kunna betala men dessa företag tjänar ändå så mycket på sin verksamhet att de kan gå med tillräckliga vinst för utbetalningar till sina ägare.
Det finns dock en lösning på detta samhällsekonomiska och mänskliga problem och det är beskrivet i det förslag till ett nytt och mycket förenklat skattesystem som nyligen skickats till regeringen. Ett kort utdrag:
"Genom att förändra dagens skattesystem och införa en villkorslös basinkomst, även för barn, stor nog att leva av, kan vi nå många goda resultat. En stor arbetstidsförkortning blir möjlig, försörjningsstöd kan nästan upphöra men givetvis bibehållas för dem som har särskilda behov. Skuldsättning för studier försvinner, likaså behovet av A-kassa och sjukförsäkring. En ekonomisk grundtrygghet för alla skulle frigöra en mängd mänskliga resurser där vi i dag har stora brister. I dag tar administration, rapportering och kontroller för mycket tid från det som verkligen behöver göras. Vi kan ägna mer tid åt att utveckla oss själva och våra barn, leva mer miljövänligt och resurssnålt. Vi tar bort moms, arbetsgivaravgift, inkomstskatt, fastighetsskatt m.m. och därmed sammanhängande administration. I stället inför vi en automatisk daglig minskning av antalet kronor och ören som finns på alla konton och sedlar. Detta förbilligar varor och tjänster och medger arbetstidsförkortning. Det belopp som försvinner är proportionellt till hur mycket pengar som finns på kontot vid en viss tid på dygnet. 1 miljon kr på kontot ger en minskning med 4 000 kr per dygn, 1 000 kr på kontot ger en minskning med 4 kr per dygn. Sedlar (och mynt) förses med en märkning som möjliggör automatisk avläsning av det aktuella värdet. Sedlarna kan dessutom ha en tabell som anger värdet vid en viss tidpunkt i klartext. "
Förslaget har väsentligen utarbetats av mig i samarbete med Lars Svahn i Söderhamn. Det kan genomföras mycket snabbt och innebär att Sverige kan ta ledningen för en process som både löser problemen med den hotande snabba uppvärmningen och, när vi exporterar systemet till andra länder, minska de stora flyktingströmmarna som främst är resultatet av försörjningsproblem i en mängd länder.