För oss framstÄr det som alltmer uppenbart att den Europeiska kommissionens strategi för biologisk mÄngfald leder till en allt fattigare och allt mer federal statsbildning som ingen mÀnniska efterfrÄgar.
Vi kĂ€nner dĂ€rför en stor och stigande oro för vartĂ„t EU-samarbetet utvecklas. EU-kommissionen talar om âmöjligheter till gemensamma lösningar i Coronakrisens spĂ„râ, men det handlar ofta om sedan tidigare planerad detaljstyrning av nya omrĂ„den. Den 20 maj kom EU-kommissionen med ett sĂ„dant förslag. En strategi för biologisk mĂ„ngfald, en del av EU:s gröna giv.
Med coronakrisen och försÀmrad biologisk mÄngfald pÄ mÄnga hÄll utanför EU som förevÀndningar, föreslÄs gigantiska Ätaganden inom EU. Som argument förs fram illa underbyggda pÄstÄenden om att det skulle löna sig. Storleken pÄ satsningen gör detta önsketÀnkande farligt.
Strategin avser skydda 30 procent av EU:s territorium redan 2023, en tidtabell som gör subsidiaritetsprincip och ÀganderÀtt inom EU till ett dÄligt skÀmt. Alla gammelskogar ska skyddas strikt. MÄnga miljörörelser vill att svenska under lÄng tid plockhuggna skogar ska rÀknas bland gammelskogarna. Det vore ett drÄpslag för mÄnga lantbrukare i Sveriges glesbygder.
SÄdant schablonrÀknande Àr ineffektiv naturvÄrd. Om Sverige skyddar 30 procent av granskogarna, som vi har mycket stora arealer av, blir nyttan liten men kostnaden enorm. Om vi dÀremot vÄrdar vÄra fÄ kvarvarande lundar med ÀdellövtrÀd blir nyttan enorm. Riksrevisionen föreslog 2018 istÀllet en ökning av antalet skötselavtal, dÀr markÀgaren kan avtala med samhÀllet om att sköta sin mark med extra hÀnsyn. En sÄdan modell respekterar ÀganderÀtten och skapar goda incitament. Det Àr bra.
Enligt EU-kommissionen Àr naturskydd orimligt lönsamt och jobbskapande. Utökade skyddsarealer inom Natura 2000 tÀnks ge 500 000 jobb. Vi försvarar de existerande jobben inom de areella nÀringarna, som strategin hotar.
Minst 25 procent av Europeiska unionens produktionsyta ska vidare odlas ekologiskt 2030. Vad bönder och konsumenter vill eller hur mycket sjÀlvförsörjningsgraden kan förvÀntas minska, nÀmns inte. Denna och andra mÄlkonflikter, exempelvis mellan klimat och miljö, behandlas inte i strategin.
Oviljan att hantera mÄlkonflikter gör strategins förslag naiva. De förutsÀtts ha orimligt positiva effekter pÄ mÄnga omrÄden men inga negativa. Konsekvensanalyser behövs, för att sÀkra att man inte minskar möjligheterna att bedriva jordbruk eller cementerar högre kostnadslÀge och lÀgre produktion.
I slutet av strategin frÄn EU-kommissionen slÄs det fast att partnerskap ska genomsyra genomförandet. Men hela dokumentet Àr en topp-ner-fabrikation med problemen i tredje vÀrlden för ögonen. Partnerskap anas endast nÀr miljörörelser föreslÄs fÄ ökad rÀtt att överklaga tillstÄndsÀrenden. Kommissionens förslag liknar faktiskt mest ett bestÀllningsarbete frÄn miljörörelser.
Strategin Àr pÄ grund av alla dessa tillkortakommanden oacceptabel och bör dras tillbaka. Bred representation inklusive företrÀdare för fiske, jordbruk och skogsbruk frÄn EU:s olika delar behöver nu sÀkerstÀllas för att ta fram ett seriöst dokument. PÄ samma sÀtt behöver en redan planerad strategi för skogsbruk tas fram, med lika vikt som en ny mÄngfaldsstrategi.