Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Det var faktiskt ni som svek flygplatsen

Går näringslivet i Norrköping så dåligt att ni inte har råd att betala hela flygbiljett själv, utan kommunal subvention?

Flygplats är väl bra att ha. Men utan flyglinjer är det väl inte så mycket att ha? Den frågan ställer signaturen "En som tror på tomten"  på juldagens insändarsida.

Flygplats är väl bra att ha. Men utan flyglinjer är det väl inte så mycket att ha? Den frågan ställer signaturen "En som tror på tomten" på juldagens insändarsida.

Foto: Thomas Möller

Debatt2019-12-25 09:59
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Norrköpings näringsliv går ut med ett upprop till flygplatsens försvar. Flygplatsen är ”must have”, säger man. Den attraherar företagsetableringar. Man kommer lättare ut i världen, säger näringslivet i Folkbladet. 
Jaha, med vad då, för det finns inte längre något reguljärt flyg längre. Tidigare flera flygbolag som trafikerat Kungsängen, slutade sin banor med konkurs. 

Sanningen är nog den att ni i näringslivet inte var villiga och betala kostnaden för att ha en flygplats. Ni tycks mena att det var billigare att flyga från Norrköping än Linköping. Det är fel, det var det inte ens när kommunen betalade 500 kr av er biljett. 

Ni svek flygplatsen. Jag har flugit flera gånger i halvfullt plan från Norrköping. Går näringslivet i Norrköping så dåligt att ni inte har råd att betala hela flygbiljett själv, utan kommunal subvention?
Om flyget är så viktigt för er, kanske ni kan hjälpa till att hitta ett nytt flygbolag som trafikerar Norrköping, och ni undertecknade företag lämnar förlustgaranti. 


Jag tror det blir svårt att finna något intresserat bolag, på dagens mycket pressade flygmarknad. 
Ni har drömmar om ett elflyg, drönarflyg som snart ska komma. De flygplan som Boeing och Airbus utvecklat, med befintlig teknologi har tagit cirka 10 år att ta fram. Nu pratar vi om helt ny teknologi. 
Det var julafton igår och det är förstås fritt att drömma och tro på tomten.
Men: En flygplats utan flyglinje, varför då? 

 

Karta: Norrköpings flygplats