Det krävs väldiga mängder el i trafiken

Nästan ljudlöst och utan avgaser rör sig eldrivna fordon i trafiken.

De här små elbilarna drar inte så mycket ström. Men enligt debattörens uträkningar innebär en omställning av hela fordonsflottan att elkrat ska ersätta upp till 12 miljkarder liter bensin och diesel per år.

De här små elbilarna drar inte så mycket ström. Men enligt debattörens uträkningar innebär en omställning av hela fordonsflottan att elkrat ska ersätta upp till 12 miljkarder liter bensin och diesel per år.

Foto: Niclas Petersson

Debatt2023-01-25 08:55
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Även utan avgaser sprider de partiklar i luften, men de är mycket tystare och renare än vanliga bensin- och dieselfordon. 

I alla fall deras elmotorer. Men deras batterier är knappast rena. De medför i stället två svåra och växande problem: all elektricitet som behövs för att driva dem och alla dyra och sällsynta råvaror de kräver. 

Av Sveriges nära 7 miljoner vägfordon är 5 miljoner bilar, 0,7 miljoner lastbilar, 0,4 miljoner traktorer, 0,3 miljoner motorcyklar och en halv miljon andra fordonstyper. 

Personbilar körs i genomsnitt 1.200 mil per år med 0,75 liter per mil. Lätta lastbilar går i snitt 1.400 mil per år med ca 2 liter per mil. Tunga lastbilar körs i snitt 4.200 mil per år med runt 3,5 liter per mil. 

Traktorers förbrukning mäts per tid och insats. De kan dra 1,5-2 liter per mil på väg och kanske 4 liter per timme men används olika mycket. Några timmar per dag 3-5 dagar i veckan kan i snitt bli 2.000 liter per fordon och år.

Andra arbetsfordons förbrukning mäts per timme, och de körs olika mycket. Ett medeltal kan vara 4-5 liter per timme 4-5 timmar om dagen 4-5 dagar i veckan eller 3.000-6.000 liter per fordon. 

Övriga fordon körs kortare och drar mindre. Tillsammans tycks alla Sveriges vägfordon dra 11-12 miljarder liter diesel eller bensin per år. Att driva dem alla elektriskt skulle totalt kräva 25 TWh utöver nuvarande total svensk årlig förbrukning ca 140 TWh. I konkurrens med 100-150 TWh för Hybrit, H2Green Steel, LKAB, Northvolt och andra fantasiprojekt – utan kärnkraft.