Det behövs en rejäl utbildning för fyrhjuliga fordon

Debattören är missnöjd med regelverket för körkort för så kallade mopedbilar.

Debattören är missnöjd med regelverket för körkort för så kallade mopedbilar.

Foto: Claudio Bresciani / SCANPIX

Debatt2021-08-22 07:55
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Varför finns det ingen acceptabel utbildning anpassad till en ”mopedbil?" Den frågan ställer jag mig allt oftare. Och jag tycker verkligen det är dags att det ansvariga statsrådet i regeringen Tomas Eneroth (S) ger mig och andra ett bra svar på frågan.

"Nu är det slutlekt". Dessa ord kom från infrastrukturminister Tomas Eneroth vid det tillfälle då han föreslog ett införande av förarbevis för vattenskoter. Beviset ska gälla från och med den 1 maj 2022 och kravet blir en godkänd förarutbildning.

Utbildningen för vattenskoterbehörighet ska bestå av teoretiska och praktiska moment med en beräknad utbildningstid på 1-2 dagar. Efter avslutad och godkänd utbildning och en åldersgräns på lägst 15 år utfärdas ett förarbevis. Detta är gott och väl naturligtvis. Men varför inte också ett förarbevis för att få framföra en så kallad ”mopedbil”? Det är på tiden att ansvarig minister nu också inför en relevant och rätt anpassad utbildning och ett förarbevis för ”mopedbil”, då nuvarande utbildning är under all värdighet och långt ifrån anpassad till ett fyrhjuligt fordon.

Skillnad på moped och ”mopedbil” är stor, men utbildningen är den samma och leder till ett AM-körkort för Moped klass I (kallas EU-moped). Utbildningen  som finns idag är enbart anpassad till en tvåhjulig moped och är på tolv timmar. Utbildningen innehåller både teoretiska och praktiska delar. Det praktiska momentet består fyra timmars körträning på en tvåhjulig moped på avskilt område.

Ingen körträning med ett fyrhjuligt fordon förekommer överhuvudtaget. Inte heller innehåller utbildningen någon information om hur ett sådant fordon ska framföras eller placeras i vägens körfält. Det är inte acceptabelt att efter ha genomgått en utbildning på tolv timmar, då få lov att på allmän väg framföra ett fyrhjuligt fordon med broms och hastighetsregalering (gaspedal) med fotmanövrering, då detta inte ingår i utbildningen.

Enligt uppgifter finns i dag drygt 15 000 registrerade ”mopedbilar” i Sverige och cirka 60 polisrapporterade olyckor per år, där en ”mopedbil” varit inblandad med personskador och i värsta fall också dödsfall.

Jag ställer följande fråga till ansvarig minister Tomas Eneroth:varför finns ingen acceptabel utbildning anpassad till en ”mopedbil”? Det är självklart med en relevant utbildning till fordon på väg som till sjöss! I dag finns tyvärr ingen rejäl utbildning för ”mopedbil”. Den som existerar är dessutom inte anpassad till detta fordon.