Pengar som kommer från våra gemensamma skattepengar. Du betalar troligtvis denna skatt för att du och dina barn ska kunna gå i en bra och jämlik skola. Inte för att till exempel Internationella Engelska skolan och Academedia, ska kunna gå med stora vinster. När skattemedel ges till friskolor ska dessa gå in i verksamheten för att anställa fler lärare, bygga ut så att fler elever får plats och annat som är relevant för skolans verksamhet. Skolpengen ska inte gå till aktieutdelning för att göra de rika ännu rikare.
Att stora aktiebolag äger skolor är i grunden ett bisarrt system. Målet med att starta en egen skola bör vara för att man har en idé som kan bidra till bättre resultat än vad den offentliga skolan gör. Det kan exempelvis handla om en alternativ pedagogisk idé som idag inte tillgodoses i de kommunala verksamheterna. Om målet med en skola är att uppnå bättre skolresultat, bör inte ekonomisk vinst vara det primära intresset.
I en artikel från 2017 presenterar lärarnas tidning skrämmande uppgifter om att de större friskolekoncernerna använder svenska skattepengar för att köpa skolor i andra länder. Kunskapsskolan etablerade sig i Indien och Saudiarabien och Internationella Engelska skolan bland annat i Spanien. Detta är delar av de vinster som skolorna har gjort genom neddragningar i personal och på skolmaterial. Vi tycker att det är helt galet. Det är därför vi vill se ett tak i hur mycket pengar man får pumpa ut ur vårt skolsystem. Dina skattepengar ska gå till att förbättra skolorna i Sverige, inte till skolor i Spanien och Saudiarabien eller till att göra rikare personer ännu rikare.
Varför är lärartätheten betydligt lägre i friskolor och framförallt i de stora friskolekoncerner som drivs i vinstsyfte? Enligt rapporten “Det fria valet och marknadsstyrningens effekter på skolans likvärdighet” utgiven av lärarförbundet skiljer det i snitt 1 lärare per 100 elever, i de stora koncernerna är skillnaden större. Enligt utredaren finns det en tydlig koppling mellan vinstintresse och lägre lärartäthet då skillnaden inte är lika stor i de friskolor som inte drivs i vinstsyfte. Det är helt galet att man sparar in på skolans viktigaste personer för att maximera sin egen vinst. Det är dags för ett vinsttak inom den svenska skolan. Den svenska skolans fokus ska vara ökade kunskapsresultat, inte ökade vinster.