Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Därför höjer vi elnätsavgiften med 15 procent den 1 januari 2025

Alla förstår vikten av ett stabilt elnät.
Särskilt om man varit med om ett längre strömavbrott.
– Elnätet blir aldrig färdigt, skriver Cecilia Zetterström.

Vattenfall höjer elnätspriset med cirka 15 procent från den 1 januari nästa år. Vattenfalls chef för kund och marknad Cecilia Zetterström berättar i sin artikel om vad som ligger bakom prishöjningen.

Vattenfall höjer elnätspriset med cirka 15 procent från den 1 januari nästa år. Vattenfalls chef för kund och marknad Cecilia Zetterström berättar i sin artikel om vad som ligger bakom prishöjningen.

Foto: Nicklas Kihlberg

Debatt2024-12-06 09:51
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Över hälften av den el som används i Sverige idag överförs via Vattenfall Eldistributions elnät. Branschorganisationen Energiföretagen Sveriges prognoser visar på en fördubbling av elanvändningen i Sverige till 2045. Upp till 90 procent av den ökningen förväntas tillkomma i Vattenfall Eldistributions nätområden. 

Efter en längre period med hög inflation och ett förhållandevis högt ränteläge, vilket lett till ökade kostnader för att bygga elnät, höjer vi elnätsavgiften. I det sammanhanget vill vi framhålla att vi sedan 2019 totalt sett har sänkt elnätsavgiften med cirka en procent, detta samtidigt som branschen i snitt har höjt elnätsavgiften med 16 procent*. I dagarna aviserar vi en höjning av elnätsavgiften per den 1 januari 2025 med cirka 15 procent, vilket motsvarar ungefär 160 kronor per månad för en villakund** och cirka 30 kronor per månad för en lägenhetskund. De elnätsavgifter som våra kunder betalar möjliggör en god leveranskvalitet och skapar förutsättningar för att stärka och förnya elnätet.  

Alla som har varit med om ett längre strömavbrott förstår vikten av ett robust och stabilt elnät. En väl fungerande eldistribution kräver löpande investeringar i elnätet till nytta för hela samhället, såväl på landsbygd som i städer. Sett ur Sveriges totalförsvarsförmåga är vi som elnätsföretag också enligt ellagen skyldiga att säkerställa ett robust och motståndskraftigt elnät, i alla lägen. 

Elnätet blir aldrig färdigt, det måste hela tiden underhållas och utvecklas. Vattenfall Eldistributions elnät omfattar en sträcka motsvarande drygt tre varv runt jorden, och vi har närmare en miljon kunder i både stad och landsbygd. Under de senaste tio åren har vi återinvesterat drygt 30 miljarder kronor i elnätet för att minska elavbrotten och öka leveranssäkerheten. 

Vattenfall Eldistribution har ungefär 4 000 pågående elnätsprojekt, både nybyggnation och underhåll av befintliga ledningar och stationer. Totalt investerar vi mer än 12 miljoner kronor per dag för att förbättra och modernisera elnätet. Det motsvarar cirka 5 000 kronor per kund och år. På vattenfalleldistribution.se/elnatsavgiften kan du läsa mer om våra investeringar i ett urval av projekt inom ditt län som elnätsavgiften är med och finansierar.

Investeringar i elnätet är nödvändiga för att möta våra kunders och samhällets behov av el. En trygg eldistribution är samhällets ryggrad som möjliggör tillväxt och skapar arbetstillfällen. Vi bygger här och nu och för framtiden.

Noter i artikeln

*Nils Holgersson | Rapport 2024 Beräknat på en ”typfastighet” som 15 lägenheter med fastighetsel (35A) om 15 000 kWh och hushållsel (16A) om 34 500 kWh.

**Genomsnittet beräknat för en villaägare (20A) som värmer huset helt eller delvis med el.