Där i hängmattan kommer den gnagande oro tillbaka

Bygger vi starka barn nu så slipper vi laga så många trasiga vuxna sedan.

Gunilla Hellberg (SD) är ledamot i utbildningsnämnden i Norrköping

Gunilla Hellberg (SD) är ledamot i utbildningsnämnden i Norrköping

Foto: Privat

Debatt2022-06-29 09:54
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Nu väntar blomstertid och ljuv sommar för Sveriges lärarkår men rätt som det är när man, som lärare, ligger där i hängmattan kommer den gnagande oron tillbaka. Oron över hur höstterminen kommer att se ut med proppade scheman, orimlig tjänstefördelning, många vakanta tjänster och ”vikariekaos”. Brist på läromedel, stora inkluderade klasser, dåligt fungerande regler och rutiner med stök och bråk som följd.

När vi som politiker frågar lärarna vad de mest av allt vill ha så blir svaret fler kollegor. Gräver man djupare i frågan betyder det duktiga kollegor som kan sitt jobb oavsett profession. Dvs en fungerande arbetsmiljö och arbetsro.

Det behöver inte nödvändigtvis bara anställas fler lärare i skolan, stora vinster skulle kunna göras om vi kunde anställa socialpedagoger, som tog hand om mentorskapet, vaktmästare som tog hand om det praktiska, IT-tekniker som redde ut datastrul och administrativ personal som kunde dokumentera och arkivera. Lärarna ska faktiskt ägna sin tid åt att planera och undervisa. 

Lönerna då, tänker ni. Absolut, i första hand behövs inte stora löneökningar, men en rättvis lönesättning, som bygger på utbildning och erfarenhet samt kompensation till de lärare som fått en sned lönebild på grund av statliga satsningar som skapat löneklyftor inom lärarkåren. Det är viktigt!

En ny lagstiftning vad gäller tillgången till likvärdiga läromedel måste stå högt på agendan. Liksom tillgången till särskilda undervisningsgrupper, resursklasser och jourskolor. Detta skulle lyfta många orosmoment och skapa lugn och ro för lärare och elever. Förhoppningsvis skulle lärarna trivas och bli kvar i en lugn skola, med rätt sammansättning av kollegor, likvärdiga läromedel och rättvis lönesättning. 

De vikarier som man ändå behöver anlita, skulle lättare kunna bidra i en fungerande skolmiljö, där det också finns övrig personal som kan stötta. Lärarnas scheman och tjänstefördelning skulle bli mer förutsägbara när fler nöjda lärare väljer att stanna på sin arbetsplats. 

Nöjda lärare kan också njuta av sin sommarledighet, se fram emot ett nytt läsår och vakna den där dagen i augusti utvilade, fulla av energi och trygga i sin yrkesroll. Varför är allt detta viktigt? Jo, för att skolan är så himla viktig och de som jobbar i skolan är så himla viktiga för vår samhällsutveckling. För om vi hjälper våra lärare att bygga starka barn så slipper vi laga trasiga vuxna. Så är det.