Kommunen i Norrköping avbryter upphandlingen av flygplatsens drift. Tillbaka till ”ruta ett” som det heter i spel.
Nu dyker det ena fantasifulla argumentet efter det andra upp, som argumenterar för bevarandet av flygplatsen. Norrköpings tidningars ledarskribent menar att batterifabriken Northvolt, skulle kunna lockas till Norrköping av en icke fungerande flygplats. Som om en halv timmes bilfärd till Linköpings flygplats skulle vara ett avgörande argument emot en Norrköpingsetablering. Någon vill varna för en ”förhastad” nedläggning av flygplatsen och pekar på eventuellt framtida elflyg. Norrköpings flyget har gått med förlust sedan det kommunala övertagandet för mer än 10 år sedan och har inte haft något reguljärt flyg sedan 2017. Så, vad då förhastat? Moderaterna i Norrköping vill bara ha flygplatsen kvar. Miljöpartiets Mia Sköld är emot flygplatsen, men vill inte lägga ner den.
Kommunens och näringslivets intresse för att ha en flygplats är rimligen att det därifrån går att flyga till destinationer ute i Europa. Reguljärflygs tanken har provats om och om igen, med samma dåliga resultat. Men med en dåres envishet fortsätter majoriteten av våra beslutande att kasta ut 25 miljoner om året, för ingenting. Reguljärflyget i hela Europa kämpar med dålig ekonomi.
Är det inte dags att inse att framtida nödvändiga flygresor kan ske från andra närbelägna flygplatser.
Dags att lägga ner Norrköpings flygplats
Reguljärflyget i hela Europa kämpar med dålig ekonomi. Är det inte dags att inse att framtida nödvändiga flygresor kan ske från andra närbelägna flygplatser?
Norrköpings flygplats, Norrköping airport
Foto: Sarah Olsson
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.