Då är det ara att cruisa runt i sin älskade maskin

Då kan man gasa på i sin gamla veteranbil utan några problem.

Då kan man gasa på i sin gamla veteranbil utan några problem.

Foto: Sören Boström

Debatt2021-09-02 08:54
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag är Miljöpartist och därför betraktad som bilfientlig. Så är det inte alls. Jag anser, och inser, att bilar behövs, även om jag ibland kan tycka att de används lite för slentrianmässigt. 

En bil står stilla ca 97 procent av sin livstid. Det gäller säkert också för veteranbilar. Det borde alltså inte vara ett problem med utsläpp vid så låg användningsgrad, men tyvärr är det ett problem.

Ju större, tyngre och äldre en bil är, desto mer utsläpp genererar den. Här i Sverige gillar vi stora, tunga bilar. Det är i sig ett problem om vi ska kunna hantera koldioxidutsläppen. Det är alltså inte bara veteranbilar som är utsläppningsbovar, utan faktiskt också den nyare bilparken.

Vi behöver få till ett billigt system för att konvertera hela vår fordonspark till miljövänliga drivmedelsalternativ. Att köpa nya, små energieffektiva och miljövänliga bilar är inte ett alternativ för många. Det är oftast en rätt dyr historia och när det gäller just veteranbilar finns ett intresse för just bilen som inte kan ersättas med en ny liten elbil.

Vi kan köra hur stora, tunga eller gamla bilar som helst om vi bara kan köra dem på ett fossilfritt bränsle. 

Om vi i Sverige kunde finna former för ett bidragssystem som skulle kunna göra konvertering av befintlig fordonsflotta fossilfri, skulle många av våra problem med att nå Parisavtalets mål vara lösta. Idag är det omöjligt, men det finns öppningar om vi är beredda att vända på varje sten.  Då kan man som veteranbilsägare fortsätta att cruisa runt i sin älskade maskin. Utan att framstå som en miljöbov. Utan att behöva ha dåligt samvete.

Mia Sköld fångad på bild på ett fullmäktigemöte i Norrköping.
Mia Sköld fångad på bild på ett fullmäktigemöte i Norrköping.