Cykelbanan blir dubbelt så dyr – men ändå nås inte resmålen

Kommunen måste lägga annat på paus när ny cykelbana längs Djurövägen blir dubbelt så dyr - nära 50 miljoner.

Ny gång- och cykelväg, planeras på Djurövägen.

Ny gång- och cykelväg, planeras på Djurövägen.

Foto: Sarah Olsson

Debatt2024-08-19 14:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vi läser om detta i Folkbladet.

Brukligt är att staten (Trafikverket) står för kostnaderna då cykelbanor byggs längs statliga vägar. Djurövägen är en sådan. Men eftersom kommunens översiktsplan pekar ut området för exploatering så tvingas (eller?) kommunen gå in med enormt stora summor.  

Den planerade dyra cykelbanan längs Djurövägen når inte viktiga resmål i någon ände. När man bygger en cykelbana längs Djurövägen så tror man naturligtvis att den ska nå cyklisternas målpunkter.  De är; Djuröns bostadsområde med Natura 2000 område och väldigt tät tung trafik till Djurö Kvarn. Och i andra änden Dagsbergsskolan med församlingshem, kyrka och Dagsbergs IF, med fin klubblokal och bred fotbollsverksamhet. Här finns redan planskild GCV under Arkösundsvägen. Via den når man förskolan samt villaområdet Ljunga där många har sina kompisar.
När flygplatsen, med kommunskattefinansierade bad- och festresor, stoppar Dagsbersskolans utveckling (som står och förfaller trots att den är k-märkt) har nyligen kommunen köpt väldigt dyr mark långt inne i Ljunga för en ny skola. Dit måste cykelbanan nu naturligtvis nå. Furingstadvägen där är hårt trafikerad och smal.

Området Marby har redan bra cykelbana via Abborrebergsskogen och Lindö in till city och resecentrum. Det är den som används. Lugn, vacker och skyddad från blåst och buller.
Nu planeras i projektet ”Cykelbana längs Djurövägen” en pendelparkering ute vid bullriga och blåsiga Arkösundsvägen. Tanken är att boende i området (t.ex. Djurön) ska cykla dit ut, 10 km, för att där byta till buss 440 resterande 3 km till city. Ingen lämnar en dyr cykel hela dagen obevakad vid Arkösundsvägen för att betala bussen den korta resterande sträckan.

Hela projektet Dagsberg-Marby-Unnerstad-Sidus-Djurön är felhanterat i grunden
Man hackar sönder planerna i små ”frimärksplaner” utan ett helhetsgrepp. Här skulle en fördjupad översiktsplan (FÖP) behövts som väger in alla behov och aspekter.  Service, GCV, kollektivtrafik, övrig kommunikation, bevarande av naturområden, skola med mera. 
Nu dikterar exploatörerna villkoren bit för bit helt utan något helhetsansvar.
Skogar fälls och natur ersätts med stenkross. Markägaren Obos vill bebygga Marbys jordbruksmark, som är en av Vikbolandets bördigaste, i ett jätteprojekt med en stor mängd byggnader, flera upp till 4-5 våningar. Detta skulle sätta stopp för fin ridverksamhet med stort ridhus, stall, veterinärklinik och beteshagar i Marby. Och det skulle radera ut de värden som gör att boende trivs i området. Böljande åkrar, blommande diken och rogivande skogar med biologisk mångfald, djur och en mängd andra viktiga värden för fysiskt och psykiskt välmående. Mycket av detta har framförts av Naturskyddsföreningen och boendeföreningar under många år till plankontoret och till politikerna. Vid samråd och andra träffar och i yttranden. Tid finns ännu för ett mera fungerande och hållbart omtag.