Sveriges transportsektor ska år 2030 vara i huvudsak oberoende av bensin och diesel. Genom att utnyttja härmningens konst får vi lättare att nå målet. Sverige kan ersätta de flesta bensin- och dieselfordonen genom att ha samma bilpoolsandel i storstäderna som Berlin och Hamburg, samma privatbils-hämmande trafikplanering som Köpenhamn, Oslo och Helsingfors, samma cykelandel som Nederländerna, samma andel gods på räls som Kanada, samma andel persontrafik på räls som Schweiz (vars tåg inte är extremt snabba, men mycket punktliga), samma utveckling för biodrivmedel som Brasilien (i stället för Brasiliens sockerrör har Sverige skog och stora markarealer), samma elbilsutveckling som Norge (som egentligen passar sämre för elbilar än Sverige) och samma andel distansarbete som Hongkong. När man tittar på dessa goda exempel, så ter sig det svenska målet inte längre så ouppnåeligt. Det gäller bara att bli riktigt duktiga på att härmas.
Bli bra på att härmas
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.