Nu ska Norrköpings kommun fatta beslut om drastiskt sänkta krav på fastighetsägarna att ordna parkering.
Gällande riktlinjer är från 1982. Nu finns 50 % fler bilar. De har fått rum. Samtidigt har kommunen minskat innerstans trafikbelastning rejält. Bra jobbat! Och nuvarande riktlinjer har utöver allt annat bromsat överexploatering. Då bilplatserna måste med i kalkylen blir det inte så frestande att kräva allt högre hus.
Förslaget behöver få en konsekvensbeskrivning för att ge beslutsfattarna underlag att bedöma helheten.
1. Var ska bilarna parkeras? Dom dunstar inte bort. Det behövs siffror och kartor som visar vart de ska ta vägen.
2. Förslaget gäller även ombyggnad. Då kan flertalet p-platser ryka all världens väg. De hyresgäster som verkligen behöver ha tillgång till bil, vad ska hända med dom?
3. Elbilar. Sverige utanför Norrköping planerar att fossildriva bilar ska ersättas med bland annat eldrivna bilar. En nollvision. Nu kan bara den som bor i villa ha elbil. Den ska laddas hemma på natten. Elbilar ger ju tyst och avgasfri trafik. Riktlinjerna borde ta höjd för den utvecklingen och kräva både p-platser och laddmöjligheter i all bebyggelse.
4. Kopplingen färre p-platser/mindre trafik behöver styrkas. Om bilarna snurrar runt runt i jakt på p-plats är inget vunnet. Inte heller om de parkeras långt bort och måste köras fram och tillbaka.
Förslaget gynnar cykelparkering. En bra idé. Men cyklisterna har blivit en allt mer olycksdrabbad grupp. Deras villkor i trafiken behöver förbättras på många fler sätt.
Slutligen: Samtidigt som nuvarande p-riktlinjer infördes revs, bland mycket annat, stora delar av Kungsgatans bebyggelse. Den breddades åt bilarna. De spårvagnar som gick där en gång är borta. Dags att bygga om igen. Ordna fram spårvägstrafik. Detaljstudera villkoren för gående och cyklister. Det skulle dämpa biltrafiken och främja annan rörlighet.