Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Beskatta inte resandet i sig

Tänk nytt! Mia Sköld anser att det finns stora problem med både flyg- och kilometerskattförslagen.

Tänk nytt! Mia Sköld anser att det finns stora problem med både flyg- och kilometerskattförslagen.

Foto: Kallestad, Gorm

Debatt2017-03-25 14:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det ser ut som om regeringen kommer att backa på både frågan om kilometerskatt för långtradare och på frågan om flygskatt. De hänvisar till att det inte finns underlag för ett positivt beslut i riksdagen, och så är det säkert. Det är ju hela problemet med att ha en minoritetsregering. Den blir väldigt tandlös.

Miljöpartiet har gått ut stort i den förra valrörelsen och lovat både kilometerskatt och flygskatt. Det har framstått som viktiga frågor för oss.

Jag skulle vilja nyansera den bilden en hel det. Jag vill att vi helt skiftar glasögon.

En kilometerskatt på långtradare skulle bara leda till ojämlika förhållanden mellan svenska åkare och åkare från andra länder. Det är inte bra. Vi behöver i stället se till att de drivmedel dessa långtradare kör på blir så miljövänliga som möjligt. El är bra, men när det gäller långtradare har vi en bit kvar tills det kan bli fråga om el-drift. Vätgas är också bra. Där är det bara vattenånga som släpps ut. Den tekniken kommer, men är inte riktigt färdig ännu.

Till dess får vi nöja oss med det som finns av biodrivmedel. Det finns RME, som är gjord av raps, från svenska gårdar. Det måste väl ändå vara Putins värsta mardröm, att länder runt om i Europa skulle kunna köra sina långtradare utan att pumpa Ryssland fullt av oljepengar. Det finns diesel som är gjord av Etanol. Vi har i Norrköping en av världens bästa etanolfabriker. Det finns HVO som är gjort av slaktrester och andra organiska restprodukter. Det finns biogas som produceras av våra sopor eller av skogsbrukets restprodukter. Alla dessa alternativ släpper visserligen ut koldioxid, men de tillför ingen extra koldioxid då all koldioxid som släpps ut ingår i kolets kretslopp.

Om vi beskattar de fossilberoende, smutsiga bränslena skulle skatten slå lika för alla åkare och dessutom driva på omställningen till ett renare samhälle. Det är naturligtvis den vägen vi bör gå.

Samma sak med flyget. Ställ krav som resenär, på att flyget använder biobränslen. Det finns, också för flyg. Vi har i Sverige flygplatser som har ställt krav på flygbolagen att åtminstone använda sig av inblandning i sina flygbränslen. Det är också här vi ska lägga krutet. Beskatta inte flygresorna, beskatta fulbränslet så vi får till en snabbare övergång till rena bränslen.

Att stimulera fram nya rena bränslen till alla våra fordon, av vilken sort det än är, skulle kunna bli en av de allra största arbetsmarknadsåtgärderna för landet och framförallt för landsbygden. Vi skulle alltså inte bara få en renare miljö att leva i och en renare luft att andas, utan också en större arbetsmarknad och en levande landsbygd.

Undrar om det finns någon åtgärd egentligen som skulle få sådan enorm nyttoeffekt för Sverige.