Bäst att lägga sig i väntläge om flygplatsen

Häromdagen signalerade Vänsterpartiet i Norrköping smått triumfatoriskt hur rätt man haft när det gäller nedläggningen av Norrköpings flygplats.

Skribenten anser att det med tanke på bland annat Skavsta och Ostlänken vore dumt att stressa fram en nedläggning av flygplatsen i Norrköping.

Skribenten anser att det med tanke på bland annat Skavsta och Ostlänken vore dumt att stressa fram en nedläggning av flygplatsen i Norrköping.

Foto: Thomas Möller

Debatt2019-12-10 09:49
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

En utredning om flygplatsens kostnader visar på behov av ett årligt kommunalt stöd i mångmiljonklassen. Flygplatsens mark skulle istället kunna ge plats för 30 000 nya invånare och landningsbanan kan bli ett huvudstråk - en riktig aveny - med placering av spårväg.

Utredningen med sina fyra framtida alternativ betraktas som välgjord och ska ligga grund för ett nära framtida ställningstagande (mars 2020). Beslutet är mycket viktigt och det kloka är nog att inte besluta om en total avveckling eftersom "då blir loppet kört" för en framtida kommunal flygplats.

Reidar Svedahl menar att flygplatsen har ett folkligt stöd, vad det innebär. Är det den breda allmänheten som avses så gäller det att på ett acceptabelt sätt visa detta. Mer viktigt är att ta reda på hur företagsledningar och andra viktiga intressenter ser på alternativen.

I Folkbladet säger Lennart Zachrisson, en erfaren "egenflygare" med god kunskap om lokala flyget, vad som drivs vid sidan av det något osäkra reguljärflyget. Det är givet att denna verksamhet måste vägas in  och värderas.

Som ett brev på posten kommer ytterligare två händelser som måste tas hänsyn till. Plötsligt sätter Ryanair klackarna i backen vilket innebär en radikal minskning av sin verksamhet på Skavsta i Nyköping. Vilka möjligheter för Norrköping ger denna minskning? Dessutom visas hur det i mellersta Sverige är långt komna planer med att nyttja mindre, eldrivna, flygplan att gå i reguljär trafik mellan ett par svenska och norska orter. Verksamheten planeras bli verklighet inom några år. 

Många osäkra planer/faktorer påverkar således kommande beslut:

Vad händer med Ostlänken; detta alltmer osäkra projekt med stigande gigantiska kostnader? Hur påverkar det staden?

Kommer Ostlänkens dragning att påverkas av ett reducerat Skavsta?

På vilka grunder har den stora befolkningsökningen i Norrköping beräknats? Arbetskrafttillskott eller andra faktorer? Är det mera ett önsketände?

Mycket talar för att det klokaste beslutet är att lägga sig i väntläge och låta flygplatsen fortsätta med nuvarande verksamhet. Alternativet avveckling ger ju ingen framtida möjlighet att dra nytta av en resurs som redan finns.

Det enda säkra med alla planer är att osäkerheten alltid finns med som ett oskrivet blad och leder ej sällan till ett senare konstaterande; så skulle vi inte beslutat.

Karta: Norrköpings flygplats