Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Att skydda för konkurrens ska inte skada miljön

Det ska kosta att släppa ut och utsläppen måste minska. Våra styrande måste inse att nästintill oreglerad frihandel inte är förenligt med detta. Tiden för handling är nu.

Debattörerna från SSU är "besvikna" på både Socialdemokraterna och riksdagen. Talman Andreas Norlén och vice talman Åsa Lindestam (S) får på denna bild förkroppsliga besvikelsen från SSU.

Debattörerna från SSU är "besvikna" på både Socialdemokraterna och riksdagen. Talman Andreas Norlén och vice talman Åsa Lindestam (S) får på denna bild förkroppsliga besvikelsen från SSU.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Debatt2020-08-13 09:57
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

För att lösa klimatkrisen krävs ett starkt samarbete över nationsgränser, ett samarbete som sätter människor och framtiden först.  EU är en stark global påverkansplattform för Sverige. En av EU:s främsta verktyg för att minska utsläpp är dess system för handel med utsläppsrätter. I korthet går det ut på att EU auktionerar ut en mängd utsläppsrätter till företag och industrier, en mängd som minskar gradvis för att då tvinga företag till att minska sina utsläpp.  I linje med marknadens principer minskar utsläppen där det är billigast.

Systemet omfattar idag cirka 45 procent av EU:s utsläpp. Den andelen måste öka, och antalet utsläppsrätter måste minska snabbare för att tvinga företagen att ställa om. En mer ambitiös, långsiktig och detaljerad plan för detta måste tas fram i enlighet med Parisavtalet, för att ge företag den långsiktighet dem efterfrågar.  Det största problemet med systemet är dock att man idag delar ut gratis utsläppsrätter till en mängd företag och industrier som anses för sårbara för internationell konkurrens. De behöver då alltså inte betala för deras utsläpp, och har inga drivkrafter till att sänka dem. Vi förstår självfallet att vi måste skydda våra företag från orättvis internationell konkurrens, men inte genom dagens globala “race to the bottom”. Som alternativ till dessa skadliga gratis utsläppsrättsutdelningar har EU-kommissionen lagt fram ett förslag om en koldioxidtull, en avgift på varor från länder som inte har system likt det i EU för att sätta ett pris på utsläpp, en idé vi helt och hållet stöder. 

Andra länder får då anledning att inrätta egna system för koldioxidbeskattning (för att undgå EU:s importavgift), samt så behöver inte längre EU:s företag och industrier tilldelas gratis utsläppsrätter. Detta leder till utsläppsminskningar på riktigt, och är bland det viktigaste Sverige kan göra inom klimatpolitiken. 

Samtidigt skyddar vi våra företag och dess jobb från orättvis konkurrens och förhindrar outsourcing, ett steg på vägen att jämna ut den orättvisa konkurrens som EU:s handelspolitik tyvärr delvist leder till. Detta är en för avgörande fråga för att hålla tyst om. Länder som Frankrike och Tyskland samt ekonomer har ställt sig bakom dessa åtgärder. Vi är besvikna över att vårt moderparti Socialdemokraterna och riksdagen inte ännu gjort det.