Norrköping, Linköping och Motala ingår i ”Champions League”

Skall vi lösa dagens problem och anta de enorma utmaningar vi har att hantera måste vi vara rädda om våra högteknologiska ”lokomotiv”. Här har regering och myndigheter ett stort ansvar!

Vi behöver slå vakt om vårt "högteknologiska lokomotiv" skriver fem ledande sverigedemokrater från Norrköping, Linköping och Motala. Lokomotivet på bilden gjorde sin stora teknologiska insats i början av förra seklet. Nu riktas blickarna upp i skyn där flera av SAAB: s skapelser är draglok för ekonomi och samhällsutveckling skriver SD-poitikerna.

Vi behöver slå vakt om vårt "högteknologiska lokomotiv" skriver fem ledande sverigedemokrater från Norrköping, Linköping och Motala. Lokomotivet på bilden gjorde sin stora teknologiska insats i början av förra seklet. Nu riktas blickarna upp i skyn där flera av SAAB: s skapelser är draglok för ekonomi och samhällsutveckling skriver SD-poitikerna.

Foto: Anders Andersson / TT

Debatt2024-08-25 08:53
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

SAAB verkar på en hårt konkurrensutsatt marknad i hela världen, men klarar sig ändå bra då företaget erbjuder flexibilitet och kostnader som andra tillverkare inom NATO inte kan ge. Detta gör SAAB till ett viktigt komplement för världsfreden. Vi måste därför vara rädda om SAAB i Linköping, den enskilt största privata arbetsgivaren vi har i Östergötland. För Linköping gäller detta definitivt, men naturligtvis även för Norrköping och Motala. Detta måste vi tänka på i en tid då det nya svenska NATO-medlemskapet kan locka Försvarsmakten än mer till köp utomlands - ”från hyllan” - i andra NATO-länder.

SAAB:s kompetens är inte bara en unik, skräddarsydd helhetslösning med avancerade vapensystem för vårt försvar. Koncernen sysselsätter också tusentals människor, inte minst i vår region, och Sverige är SAAB:s största och viktigaste kund. Denna mångfald av högteknologiska systemen och flexibilitet är SAAB:s styrka. De pengar som används för anskaffning av stridsflyg och andra försvarssystem i Sverige stannar också i Sverige. Utveckling och produktion ger jobb, innovation, spin-off, tillväxt och välfärd i Sverige, Östergötland, Linköping, Norrköping, Motala...

Det handlar om ett unikt samarbete i regionen, om privata arbetstillfällen som attraherar utbildade människor med ambitioner. Det handlar också om företagets nära samarbete med yrkesskolor och universitet, så att vi kan attrahera kompetens till Östergötland. Det behövs för skatteunderlaget, för välfärden, för samhällslivet i Östergötlands kommuner.

Vår investering på en i egen försvarsindustri ger alltså – förutom en god beredskap – även en stor samhällsnytta. Beräkningar som har gjorts visar, att varje investerad krona i den svenska stridsflygindustrin över tid har givit 2:60 kronor tillbaka till staten. Detta enligt nationalekonomen och tidigare professorn Gunnar Eliasson. En krona in i Norrköping, Linköping eller Motala ger 2:60 tillbaka till vård, skola och omsorg.

Utvecklandet av stridsflygplan är en unik, högteknologisk spjutspetsförmåga. I västvärlden är Sverige ett av en handfull länder som klarar av det på egen hand. Eller lite enklare: Norrköping, Linköping och Motala ingår i ”Champions League” tillsammans med Paris eller Washington. Då skall man stanna kvar där.

Det är den privata näringssektorn som bygger samhället. Med välmående privata bolag får vi också in pengar i kommunen - till att bygga hockeyhallar, simhallar, till att bekosta kulturen. Med mycket annat. Med ett stort och välmående näringsliv växer också kreativiteten lokalt – något som ger oss ett rikt kulturliv. Det är en spin-off. Det handlar inte minst om faktorer som är viktiga för att bekämpa kriminalitet och utanförskap, viktiga för att bygga ett samhälle.

En inhemsk försvarsindustri ger inte bara en ökad och konstant beredskap åt vårt försvar. Den är också en motor i vår region där den verkar, den är bra för oss alla! Skall vi lösa dagens problem och anta de enorma utmaningar vi har att hantera måste vi vara rädda om våra högteknologiska ”lokomotiv”. Här har regering och myndigheter ett stort ansvar!