Kristdemokraterna svarar Lärarfacken

”Den svenska skolan slår ut var tredje elev” skriver lärarfackens representanter.

Jonathan Stillman är utbildningspolitiker för KD i Norrköping.

Jonathan Stillman är utbildningspolitiker för KD i Norrköping.

Foto: Privat

Debatt2022-09-09 09:55
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Skolan är otroligt viktig, och har ett kompensatoriskt uppdrag, men kan inte och ska inte ta hela ansvaret för att inte alla elever klarar skolan. Det är ett ansvar för hela samhället.

Vi kristdemokrater tror inte att vägen framåt för att få fler elever att lyckas i skolan är att sänka kraven/förväntan på eleverna. Vi behöver skapa bättre förutsättningar för elever att ta till sig kunskap istället med tydliga krav och tidigt stöd.

Lärarfacken ställer frågor

Några av KD Norrköpings förslag är följande:

1.Utveckla föräldraskapsstödet

Goda skolresultat går hand i hand med trygga familjer. Vi vill införa ett ansvarskontrakt mellan skolan, förälder och elev med syftet att tydligt markera skolans förväntningar på barnens och föräldrarnas inställning till ordningsregler, studiero och studieresultat. Det ska också finnas utbildningsträffar som ökar kunskaperna för föräldrar som behöver stöd i att hjälpa sina barn med skolarbetet. En trygg familj ger goda studieresultat oavsett föräldrarnas utbildningsnivå.

2.Utveckla elevhälsoarbetet

Genom att ha god tillgång till elevhälsan kan elever snabbt få stöd när de har det tufft. Lärarna avlastas och får fokusera på att vara just lärare. Det vinner både lärare och elever på. Därför vill vi införa en elevhälsogaranti där elever ska kunna få kontakt samma dag som de söker.

3. Mentorer som ger minskad arbetsbörda för lärare

Genom att ha speciella personer avskilda för att vara mentorer för klasserna minskar vi ytterligare arbetsbörda från lärarna. 

4.Satsa på lärarna

Läraryrket måste uppvärderas och för att åstadkomma det vill vi höja behörighetskraven till lärarutbildningarna. Fler akademiker bör kunna skola om sig till lärare eftersom många har sakkunskaperna men saknar den pedagogiska kompetensen.

5.Trygghet och studiero

Ett lugnt klassrum är en viktig faktor för alla elevers framgång i skolan. För att klara utmaningarna i skolorna behövs mer kunskap i ledarskap och konflikthantering. Vi vill underlätta möjligheterna att stänga och flytta elever som mobbar andra elever. 

Avslutningsvis så är valfrihet bland olika skolor en viktig frihet som föräldrar måste få ha. En friskola som genom utveckling och effektivitet åstadkommer goda resultat är en vinst för Sverige. Det viktiga är inte skolformen utan kvaliteten.