Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Tegnell vill nå äldrelivets influencers

Blogg2020-03-27 12:50

Vid torsdagens (26 mars) pressträff med Folkhälsomyndigheten berättade statsepidemiologen Anders Tegnell att Folkhälsomyndigheten skulle gå ut med ett stort annonspaket på temat ”Stanna hemma!”. Målsättningen är framförallt att fram till människor över 70 års ålder. Enligt många större undersökningar och ett otal anekdotiska iakttagelser på stan så är det många äldre människor som nonchalerar uppmaningarna att hålla social distans.

Enligt Folkhälsomyndigheten så är äldre personer en generell riskgrupp eftersom äldre organ, nedsatt immunförsvar och lite sämre ork är en del av åldrandet; oavsett hur pigg och frisk man känner sig.

Därför bör äldre folk av omtanke om sig själva och av omtanke om sjukvårdens resurser och av omtanke om samhället i det stora hela hålla sig på sin kant under de kommande veckorna då de Coronasjuka förväntas bli påfrestande många.

Vid pressträffen nämnde Tegnell speciellt att ett annonspaket skulle riktat till tidskriften Axess. Detta är ingen av Sveriges största publikationer. Men i Axess läs- och vänkrets ingår många äldre, bildade och mycket aktiva personer; varav många är bosatta i Stockholm.

Vi talar om alla de här äldre människorna som håller i gång kulturlivet, som går på Operan, teater, vernissage, Rotary, spelar golf, går på museum, äter middagar med vänner, går i affärer, går på vandringsfärder, seglar, har hus på Gotland och/eller i Frankrike, går på föredrag och seminarier, deltar i motionslopp.

Kort sagt; här finns många av det bildade äldrelivets influencers.

Att Anders Tegnell nämnde Axess vid pressträffen tolkar jag som en elegant blinkning om att Folkhälsomyndigheten vet vad man håller på med. Att få in flera av de äldre i frivillig och smittsäker karantän under några veckor är ingen lätt uppgift. Vi talar om en stor del av befolkningen. Denna del av befolkningen är ingen stor klump som enkelt nås av samma budskap.

Annonsering i Axess är en riktad insats mot en mycket aktiv och i sina breda kretsar trendsättande grupp. Kan fler av dem sporras att förstå allvaret och därmed börja ägna sig åt social avhållsamhet så kan mycket vara vunnet. Andra sociala segment i äldrebefolkningen nås och påverkas på andra sätt och av andra influencers.

För en del av oss som samlat på oss några år  – precis som för yngre, halvgamla och alla – fungerar ordergivning, andra vill ha argument, en del tänker mest på sig själva, en del tänker mest på samhället. De allra flesta av oss är samtidigt flockdjur. Vi gör som de andra i flocken för att undvika sociala obehag. Jag hoppas nu att några flockledare i Axesskretsarna träder fram och bildar skola. Det kan i så fall göra skillnad.

Widar Andersson