På grund av ett försenat tåg så missade jag större delen av socialdemokraternas pressträff om försenade tåg tidigare i dag. S lanserade ett tågpaket som heter Fungera nu. Platsen var väl vald. Och alla var där som man säger. Magdalena Andersson, Mikael Damberg, Carin Jämtin och Stefan Löfven stod på Stockholms Central uppställda i ”alliansrad”; ni vet det otal bilder ni har sett av fyra borgerliga partiledare som utstrålar enighet, bestämdhet och att de gillar varandra. I en sådan rad stod de fyra essen i fotoblixtarnas sken.
Jag har för nu lite grunda kunskaper om det presenterades något egentligt nytt på pressträffen. S vill skjuta till 10 miljarder kronor till järnvägsunderhållet, vill att järnvägsunderhållet ska förstatligas, vill ställa större krav på operatörer vad gäller utrustning och teknik som de vill köra med. Gäller inte minst SJ. (Tåget jag åker på nu – ett ”snabbtåg” – hann åka tio minuter från Centralen innan det stoppar. ”Vi har ett tekniskt fel på tåget och ska undersöka det nu”, meddelas i högtalarna. Min tidigare försening i morse orsakades av ”fordonsfel” efter att vi kört en kvart ungefär.) Socialdemokraterna vill inte ta ut högre banavgifter än idag av tågoperatörerna. Detta med hänvisning till den usla standarden på många signaler och växlar.
Som sagt om det är nytt eller omkokad skåpmat; det vet jag inte. Men järnvägen är alltmer av ett skämt. Resandet ökar så mycket och tekniken hänger inte med. Så ett järnvägsutspel är aldrig fel.
(Nu rullar mitt snabbtåg i typ 20 kilometer i timmen. Stor risk att SJ pajar även dagens andra aktivitet i Norrköping.)
Widar Andersson