Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ny strategi ska lyfta kommunens näringslivsklimat

"Det här är ett styrdokument som framför allt är framtagen med hjälp av företagen, för företagen. Vi vill att Norrköping ska bli en bättre kommun för näringslivet", säger kommunalrådet Reidar Svedahl (L).

"Service och bemötande bygger upplevelsen av kommunen", säger kommundirektör Anna Thörn. Kommunalrådet Reidar Svedahl (L) betonar att den nya strategin främst är framtagen av företagare för företagare.

"Service och bemötande bygger upplevelsen av kommunen", säger kommundirektör Anna Thörn. Kommunalrådet Reidar Svedahl (L) betonar att den nya strategin främst är framtagen av företagare för företagare.

Foto: Öst Media

Norrköping2021-11-30 18:00

Norrköping har genom åren rasat i Svenskt Näringslivs rankingar. Den senaste rankingen från organisationen placerade kommunen på plats 263 av 290. Det var förvisso upp två platser jämfört med året innan. Men kommunen ligger långt ner på listan över kommuner som bedöms ha ett bra företagsklimat.

Som ett svar på de dåliga siffrorna har kommunen tillsammans med näringslivet jobbat på ett styrdokument, en "inriktning för näringslivsfrågor", som ska lyfta kommunens attraktivitet för företagen. Åtminstone är det så delvis, säger kommunalrådet med fokus på näringslivsfrågor, Reidar Svedahl.

Kommunalrådet Reidar Svedahl (L) betonar att den nya strategin främst är framtagen av företagare för företagare.
Kommunalrådet Reidar Svedahl (L) betonar att den nya strategin främst är framtagen av företagare för företagare.

– Jag skulle inte säga att det bara handlar om ett svar på hur vi ligger till i rankingar. Även om vi förstås ser på dem och tar till oss av kritiken. Men den gamla strategin var ifrån 2013. Vi behöver uppdatera den och det har vi gjort tillsammans med företagen, för företagen. Politiken har varit väldigt lite inblandad i det här, säger han.

Målet med strategin är, enligt Reidar Svedahl, att främja företagens utveckling genom att hantera ärenden effektivt och genom att satsa på service och bemötande. Strategin ska genomsyra hela organisationen. Anna Thörn, kommundirektör och vd i Rådhus AB, fyller i:

"Service och bemötande bygger upplevelsen av kommunen", säger kommundirektör Anna Thörn.
"Service och bemötande bygger upplevelsen av kommunen", säger kommundirektör Anna Thörn.

– Det ska vara tydligt att alla möten i kommunen är ett möte som på något sätt har anknytning till företagande. Oavsett om du som medarbetare möter en förälder som lämnar sitt barn på förskolan eller om du som tjänsteman möter en företagare handlar det om bilden av Norrköping. Service och bemötande bygger upplevelsen av kommunen. Vi ska helt enkelt vara väldigt bra på att vara kommun. Då kan kommunen växa och bli än mera framgångsrik, säger hon.

Enligt Reidar Svedahl har arbetet med den nya strategin tagit ungefär ett och ett halvt år. Om den kommer lyfta Norrköping i framtida rankingar vet han förstås inte.

– Men nu finns en inriktning att jobba efter. I framtida mätningar får vi ta det som är bra och bli bättre på det. Det som är dåligt ska bort. Inriktningar ska hela tiden revideras. Vi vet att Norrköping redan i dag har många framgångsrika företag. Nu har vi ett tydligt fokus på företagen i hela den kommunala organisationen. Det är viktigt för Norrköpings utveckling, säger Reidar Svedahl.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!