Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

"Det skulle vara ett stort svek mot alla som väntar"

Karin Jonsson är kommunalråd i Norrköping.

Karin Jonsson är kommunalråd i Norrköping.

Foto: Carolina Nilsson/arkiv

Debatt2021-01-02 09:55
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag har i media besvarat frågor om planer för bebyggelse i Marby- och Unnerstadområdet.  För att detaljplanerna ska bli godkända kräver länsstyrelsen att trafiksäkerheten längs Djurövägen ska öka. Gång- och cykelvägen är därför ett krav för att bebyggelseutvecklingen ska kunna fortsätta. Det är Trafikverket som är huvudman för vägen till Djurön och således också ansvarig för byggnationen. 

Kommunen är dock medfinansiär då vi också har ett intresse av att kunna utveckla området totalt sett plus medverka till en säkrare trafiksituation vid väg 209 i Ljunga. Gång- och cykelvägen samt trafikplatsen i Ljunga är således ett samarbetsprojekt. Skulle kommunen dra sig ur avtalet så skulle vi förlora möjligheten till utveckling i Marby- och Unnerstadområdet vilket vore ett stort svek mot alla de som går och väntar på nya detaljplaner. Vi skulle också förlora trafiksäkerhetshöjande åtgärder längs sträckan Ljunga – Stora Sidus. De pengar som kommunen avsatt i projektet kan med automatik inte läggas in på andra önskvärda sträckor i området. 

Av ekonomiska skäl är nu byggnationen indelad i två etapper. Kommunen har tillsammans med Trafikverket gjort bedömningen att den första etappen ska gå mellan Ljunga och Stora Sidus. Den andra etappen får bli mellan Stora Sidus och Djurön. Orsaken till det är att kommande detaljplaner är koncentrerade till området Stora Sidus, Unnerstad och Marby och kravet från länsstyrelsen uppfylls därmed. Det är också längs etapp 1 som den största trafikmängden är och behovet av trafiksäkerhetsåtgärder störst. Det är den prioriteringen vi har tvingats göra men jag instämmer i att det självklart är önskvärt att hela sträckan fullföljs när finansieringen är säkrad.

Beträffande korsningen Djurövägen/Arkösundsvägen vid Dagsbergs Brink så måste trafiksäkerheten absolut öka där. Här blir det nu en säkrare trafiksituation för alla då en tunnel också kommer till. 

Anders Wennerblads förslag (Folkbladet 21/12 2020)  om en GC-väg mellan Marby och Dagsberg är absolut en bra idé men är tyvärr inget som kommunen har möjlighet att genomföra just nu. Däremot har vi fortfarande kvar planerna på cykelvägen bakom Unnerstad och golfbanan fram mot Abborreberg och Lindö som är en viktig länk för att öka cyklandet mot Norrköping. Objektet finns med i kommunens budget för år 2022.  Dock avvaktar vi att detaljplanearbetet i Marby och Unnerstad avancerar ytterligare. Detta för att säkerställa att en ny GC-väg placeras korrekt utifrån framtida bebyggelse.