Ännu är det inte för sent att bättra sig

Min uppfattning är att det behövs ett omtag. Annars blir det förmodligen ingen ny järnväg alls. Det första som borde göras är att regeringen beställer en kalkyl på en standard 250-bana som alternativ.

Håkan Norén varnar för att kostnadsökningarna för Ostlänken kan bli så stora att hela stambaneprojektet läggs på is.

Håkan Norén varnar för att kostnadsökningarna för Ostlänken kan bli så stora att hela stambaneprojektet läggs på is.

Foto: jens alvin

Debatt2021-03-05 06:15
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I en kommentar till Trafikverkets senaste förslag om höghastighetsbanorna skriver Widar Andersson på Folkbladets ledarsida (2/3) att :”Trafikverkets rapport ger eldunderstöd för en ny inriktning på politiken. Snabbtågsdrömmarna kan läggas åt sidan och nya stambanor för många fler tåg, med lite högre fart, med fler stopp där pendlare bor och med en vettigare prislapp kan börja byggas”

Jag har i ett otal inlägg publicerade både i dags- och fackpress, bl a Folkbladet, drivit linjen att Sverige är mest betjänt av att man bygger de nya stambanorna som vanliga svenska standardjärnvägar för 250 km/t. Det skulle innebära att man kunde köra snabbtåg i den hastigheten, men även under lågtrafiktid för persontransporter ta godståg.

De stambanor som diskuteras är Stockholm-Malmö/Göteborg. Men det planeras även en annan ”ny stambana” fast den inte kallas så. Det är Nya Ostkustbanan Gävle-Sundsvall. Den ska byggas som en dubbelspårig vanlig 250-bana. Men av en outgrundlig anledning duger det inte i södra Sverige. Tyvärr har det inte gjorts någon prisjämförelse med en standard 250-bana och en höghastighetsbana. Men mycket talar för att det skulle bli betydligt billigare och fler av de gamla stationerna kunde användas. Dessutom är det en teknik som Trafikverket behärskar.

Kostnadsramen som januaripartierna kommit överens om är 205 miljarder. Det pris Trafikverket räknat fram pris på den höghastighetsbana som nu planeras till 295 miljarder +/-50 miljarder. Alltså maxpris på 345 miljarder. Är det nån som tror att kostnadsgränsen kan höjas 140 miljarder, eller nästan 70 procent? Min uppfattning är att det behövs ett omtag. Annars blir det förmodligen ingen ny järnväg alls. Det första som borde göras är att lokalpolitikerna kräver att regeringen beställer en kalkyl på en standard 250-bana som alternativ. För en del år sedan hade jag kontakt med kommunalrådet Lars Stjernkvist då Ostlänken gått i stå. Jag föreslog då att som första etapp skulle Nyköpingsbanan byggas om till den högre standarden. Om det gjorts hade säkert den bandelen varit klar idag. Jag fick då ett SMS från honom: Du ligger före i tänkandet. Mitt svar blev: Nej, politikerna ligger efter. Tyvärr gör dom det fortfarande. Ännu är det inte för sent att bättra sig. Ju förr desto bättre.