Det behövs i vart fall ett hum om trafikvett

Företaget Voi som hyr ut elsparkcyklar vill nu att stÀderna byggs om för att passa deras affÀr. NÄgon annan ska betala.

Dagens debattör uppmanar infrastrukturminister Tomas Eneroth att ta itu med elsparkstöttingarna som de motorfordon de Àr.

Dagens debattör uppmanar infrastrukturminister Tomas Eneroth att ta itu med elsparkstöttingarna som de motorfordon de Àr.

Foto: TT/Montage Widar Andersson

Debatt2021-08-06 09:55
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Voi: "Bilismen medför stora kostnader kopplat till klimat, miljö, hĂ€lsa och infrastruktur. FrĂ„gan Ă€r inte om vi har rĂ„d att investera i en sĂ„n hĂ€r omstĂ€llning utan snarare om vi har rĂ„d att inte göra det." Som jag ser det Ă€r Voi ute och cyklar. Det Ă€r reglerna om behöver skĂ€rpas. 

ElsparkĂ„kandet har gjort det farligt att gĂ„ pĂ„ trottoarerna. HĂ€romveckan Ă„kte tvĂ„ tjejer pĂ„ en elspark ikapp mig som gick. De kunde inte bromsa utan vĂ€jde och hamnade i en hög pĂ„ trottoaren ihop med sitt hyrda fĂ€rdmedel. De klarade sig oskadda, men sa "bestĂ€ll ambulans" och att allt var mitt fel, "du stod i vĂ€gen". Det hĂ€r var bara ett tillbud, men om man blir pĂ„körd av en  tung person pĂ„ elsparkcykel i 20 kilometer i timmen kan det sluta illa. Och som bekant stĂ€lls elsparkstöttingar i vĂ€gen överallt. Synskadade fĂ„r stora problem. 

Tillverkningen av Äkdonen belastar miljö och klimat. Deras livslÀngd Àr hemlig, men uppskattas av branschfolk till i genomsnitt tvÄ (2) mÄnader. Resursförbrukningen Àr brutal.

Snacket om att ersÀtta bilismen Àr bara en saga. I en KTH-undersökning 2019 hade 62 procent av elsparkÄkarna valt bort att gÄ eller Äka trampcykel. Bara 3 procent ersatte en bilresa. Resten lÀt bli att Äka T-bana eller buss.

Sammantaget minskar elsparkÄkandet hÀlsosam vardagsmotion och ökar ÄtgÄngen av rÄvaror och energi. Detta Àr inte alls det planeten behöver. Att bygga om stÀderna skulle inte hjÀlpa. ElsparkÄkarna struntar i trafikregler, rödljus och annat vuxenvÀrlden hittat pÄ. Eller har helt enkelt inte hört talas om att sÄna regler finns. Vois hemsida pjollrar med kunderna som om de vore bÀbisar: "Cykelbanan Àr din bÀsta vÀn."

Det behövs mycket tydligare regler och att de tillÀmpas. Transportstyrelsen har i mars 2021 lÀmnat ett förslag som tyvÀrr missar mÄlet. De försöker skohorna in elsparkcyklarna i definitionerna för cyklar. Det Àr fel av tvÄ skÀl:

1. I storstĂ€derna har mĂ„nga cyklister sen lĂ€nge valt att köra dĂ€r det passar dom, gĂ€rna pĂ„ trottoarerna. Beteendet ogillas av de som gĂ„r men den sociala kontrollen fungerar inte. 

2. Cyklar framförs med hjĂ€lp av trampor. Elassistans accepteras om tramporna Ă€ndĂ„ mĂ„ste anvĂ€ndas för att hĂ„lla fordonet i gĂ„ng. Elsparkcyklarna Ă€r 100 procent motordrivna och passar helt enkelt inte in. 

Elsparkcyklarna Ă€r alltsĂ„ motorfordon och borde klassas som sĂ„dana. Motorfordon ska inte Ă„ka pĂ„ trottoarerna. Det Ă€r en begriplig regel. Den verkar accepteras utom av enstaka mopedĂ„kare och sĂ„ dom som hyr ut elsparkcyklar. 

Regeringen, enkannerligen infrastrukturministern Tomas Eneroth, borde ta tag i detta. Att som hittills rekommendera i stĂ€llet för att ge tydliga regler och se till att dessa tillĂ€mpas har slutat att fungera. Elsparkcyklar mĂ„ste förbjudas att anvĂ€nda stĂ€dernas trottoarer. Voi m fl behöver Ă„lĂ€ggas att lösa det. GPS och inaktivering av motorn pĂ„ trottoarerna borde funka. 

För nÀrvarande saknas försÀkringsskydd sÄvÀl för den som blir pÄkörd som för den elsparkförare som skadar sig. Det duger inte alls. TrafikförsÀkring mÄste ingÄ i hyran. Cykel- eller mopedhjÀlm borde ingÄ i hyran. SvÄrlöst, ja, men behövs. Den dÀr krockkuddeliknande man hÀnger om halsen vore kanske lösningen.

Troligen behövs ocksÄ krav pÄ körkort. Den som har ett vanligt körkort har fÄtt lite hum om hur man upptrÀder i trafiken. Det kan behövas ett enklare körkort för dom som vill Äka elsparkstötting.