Voi: "Bilismen medför stora kostnader kopplat till klimat, miljö, hÀlsa och infrastruktur. FrÄgan Àr inte om vi har rÄd att investera i en sÄn hÀr omstÀllning utan snarare om vi har rÄd att inte göra det." Som jag ser det Àr Voi ute och cyklar. Det Àr reglerna om behöver skÀrpas.
ElsparkÄkandet har gjort det farligt att gÄ pÄ trottoarerna. HÀromveckan Äkte tvÄ tjejer pÄ en elspark ikapp mig som gick. De kunde inte bromsa utan vÀjde och hamnade i en hög pÄ trottoaren ihop med sitt hyrda fÀrdmedel. De klarade sig oskadda, men sa "bestÀll ambulans" och att allt var mitt fel, "du stod i vÀgen". Det hÀr var bara ett tillbud, men om man blir pÄkörd av en tung person pÄ elsparkcykel i 20 kilometer i timmen kan det sluta illa. Och som bekant stÀlls elsparkstöttingar i vÀgen överallt. Synskadade fÄr stora problem.
Tillverkningen av Äkdonen belastar miljö och klimat. Deras livslÀngd Àr hemlig, men uppskattas av branschfolk till i genomsnitt tvÄ (2) mÄnader. Resursförbrukningen Àr brutal.
Snacket om att ersÀtta bilismen Àr bara en saga. I en KTH-undersökning 2019 hade 62 procent av elsparkÄkarna valt bort att gÄ eller Äka trampcykel. Bara 3 procent ersatte en bilresa. Resten lÀt bli att Äka T-bana eller buss.
Sammantaget minskar elsparkÄkandet hÀlsosam vardagsmotion och ökar ÄtgÄngen av rÄvaror och energi. Detta Àr inte alls det planeten behöver. Att bygga om stÀderna skulle inte hjÀlpa. ElsparkÄkarna struntar i trafikregler, rödljus och annat vuxenvÀrlden hittat pÄ. Eller har helt enkelt inte hört talas om att sÄna regler finns. Vois hemsida pjollrar med kunderna som om de vore bÀbisar: "Cykelbanan Àr din bÀsta vÀn."
Det behövs mycket tydligare regler och att de tillÀmpas. Transportstyrelsen har i mars 2021 lÀmnat ett förslag som tyvÀrr missar mÄlet. De försöker skohorna in elsparkcyklarna i definitionerna för cyklar. Det Àr fel av tvÄ skÀl:
1. I storstÀderna har mÄnga cyklister sen lÀnge valt att köra dÀr det passar dom, gÀrna pÄ trottoarerna. Beteendet ogillas av de som gÄr men den sociala kontrollen fungerar inte.
2. Cyklar framförs med hjÀlp av trampor. Elassistans accepteras om tramporna ÀndÄ mÄste anvÀndas för att hÄlla fordonet i gÄng. Elsparkcyklarna Àr 100 procent motordrivna och passar helt enkelt inte in.
Elsparkcyklarna Àr alltsÄ motorfordon och borde klassas som sÄdana. Motorfordon ska inte Äka pÄ trottoarerna. Det Àr en begriplig regel. Den verkar accepteras utom av enstaka mopedÄkare och sÄ dom som hyr ut elsparkcyklar.
Regeringen, enkannerligen infrastrukturministern Tomas Eneroth, borde ta tag i detta. Att som hittills rekommendera i stÀllet för att ge tydliga regler och se till att dessa tillÀmpas har slutat att fungera. Elsparkcyklar mÄste förbjudas att anvÀnda stÀdernas trottoarer. Voi m fl behöver ÄlÀggas att lösa det. GPS och inaktivering av motorn pÄ trottoarerna borde funka.
För nÀrvarande saknas försÀkringsskydd sÄvÀl för den som blir pÄkörd som för den elsparkförare som skadar sig. Det duger inte alls. TrafikförsÀkring mÄste ingÄ i hyran. Cykel- eller mopedhjÀlm borde ingÄ i hyran. SvÄrlöst, ja, men behövs. Den dÀr krockkuddeliknande man hÀnger om halsen vore kanske lösningen.
Troligen behövs ocksÄ krav pÄ körkort. Den som har ett vanligt körkort har fÄtt lite hum om hur man upptrÀder i trafiken. Det kan behövas ett enklare körkort för dom som vill Äka elsparkstötting.