Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Divine vill sprida operan till folket

De tre operasopranerna i sånggruppen Divine vill skrubba bort "prettostämpeln" från operan.  I kväll sjunger de smakprov ur några av våra mest älskade operaarior i De Geer-hallen.  - Vi försöker vara tillgängliga, mänskliga, komma nära och avdramatisera, säger Gabriella Lambert-Olsson.

NORRKÖPING2009-10-08 03:00
Sångerskorna Gabriella Lambert- Olsson, Katarina Böhm och Caroline Gentele bildade Divine 2007. Ett syfte var att sprida operans känslofyllda musik och göra den mera folklig. Ungefär som en kvinnlig och bättre variant av smörsångarna Il Divo. - Vi vill att opera ska vara något för alla, men den trängs undan i media. Det är bara pop, schlager och dansband. I dag träffar man folk som faktisk aldrig hört opera. Alla ska få tillgång till musiken - det är tråkigt om den bara når ut till vissa. Opera behöver inte vara konstigt och läskigt, säger Gabriella Lambert-Olsson med sprudlande entusiasm. I nästa andetag berättar hon hur omvälvande mötet med klassisk musik kan vara. Hon nämner en kompis hon lärde känna genom barnens dagis. - Hon hade aldrig kommit i kontakt med opera. Hon bröt ihop, det gick rakt in i hennes hjärta. Hon fick möta en mänsklig röst, som inte var artificiell och producerad. Caroline Gentele erkänner att hon som liten hade uppfattningen att "operatanter skriker". Men hon minns väl sin första operaupplevelse - Vadstena-Akademiens uppsättning Salome - som fick kärleken till musiken att växa. - Jag var sex år och såg när Anita Soldh sjöng Salome. Hon var så fantastiskt vacker och sjöng gudomligt. Jag minns hur jag satt på scenen i det varma ljuset. Det var storslaget. - Jag hade ändå varit med en del på Operan för min mamma var balettdansös. Men tanterna som sjöng opera var jättehus medan mammas kollegor var finlemmade prinsessor, säger Caroline. De tre sopranerna är etablerade sångerskor som har sjungit på Sveriges största musik- och teaterscener till exempel Kungliga Operan, Drottningholms Slottsteater, Confidencen, Dramaten och Vadstena-Akademien. Med gruppen Divine har de däremot sökt sig till folkliga scener och sammanhang som Allsång på skansen och Pridefestivalen. De har också sjungit i Kungsträdgården och i rusningstrafiken på Stockholms Centralstation. De samarbetar nu med Norrköpings symfoniorkester och DalaSinfoniettan för att nå ut i landet. - Vi har på varsitt håll märkt ett sug efter att få höra opera nära, säger Caroline Gentele. Men framgångssagan började inte helt folkligt - med gig för kungaparet och statsbesök. Debuten i augusti 2007skedde nämligen vid Stockholm Water Prize med Carl XIV Gustaf och Drottning Silvia i publiken. Efteråt blev de särskilt utvalda av kungaparet att framträda vid ett statsbesök i Wien. - Det är vi väldigt malliga över, skrattar Caroline Gentele. I Wien satt vi och drack champagne och skrev en önskelista på vad vi ville göra. Nästan allt har vi bockat av. Vi ville göra en egen föreställning och spela in en skiva. - Vi får göra vår dröm. Vi är väldigt kreativa och känner inga gränser för vad vi skulle kunna göra, fortsätter hon. I början av september släpptes albumet "Divine" som petade ner Paul Pott från förstaplatsen på den klassiska topplistan. Skivan innehåller egna och drömska tolkningar av klassiker som t ex "Nessun Dorma", men även Queens "Who Whant To Live Forever". - Vi är breda och har spelat in de vackraste melodierna. Sådana vi känner att man bara måste bli drabbad av, säger Gabriella. Sedan har vår producent Anders Neglin arrangerat dem så de verkligen blir våra. I föreställningen A Divine Taste of Opera på Södra Tetarn i Stockholm skildrar trion hur det är att i ena sekunden vara småbarnsmorsa och i nästa stå sekund vara operadiva och sjunga på kungliga galamiddagar i glittrande stass. Alla tre har tidigare syns på scener i Norrköping. Caroline Gentele hade en roll som Maria Callas elev i Masterclass med Kjerstin Dellert på Arbis för några år sedan. Katarina har tillsammans med Operakören sjungit med SON och medverkat i kyrkokonserter med Sara Michelin. När Gabriella Lambert-Olsson hade gått Calle Flygares teaterskola medverkade hon i Tjaddens Far och flyg på Skandiateatern. - Det var en spring-i-dörren-fars och varje kväll skrattade jag lika mycket. De flesta i ensemblen garvade bara de första föreställningarna, men jag bara fortsatte och kunde skratta så jag grät, berättar hon.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!