Erika Rockborn tar sin lÀkare i hamn

Erika Rockborn arbetar som lÀkare pÄ en vÄrdcentral i Söderköping. I lördags (19/9) genomförde hon och förlaget en CoronasÀker releasefest pÄ vÄrdcentralen; som sÀkert har lÀmnat en del miljö till böckerna om lÀkaren Martin Lindahl.

Recension2020-09-21 08:00
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Ny bok

Egenmakt

Hoi förlag (2020)

Erika Rockborn

Med boken ”Egenmakt” tar Erika Rockborn sin trilogi om distriktslĂ€karen Martin Lindahl i hamn. I ”Livmodermakt (2018) lĂ€ngtade Martin efter barn. I ”Modermakt” (2019) lĂ€ngtade han möjligen efter fĂ€rre mödrar. I "Egenmakt" tycker jag man kan sĂ€ga att han börjar lĂ€ngta efter sig sjĂ€lv.

Jag har följt Martin Lindahl genom tre böcker. Han Ă€r den solklara huvudrollen i det trepĂ€rmade dramat som Erika Rockborn har skapat i snabb takt och med god kĂ€nsla. Kvinnorna/mödrarna, gamla svĂ€rmödrar, exfruar, barnen, kollegorna och vĂ€nnerna rör sig i en yttre cirkel runt Martin och hans tankar, hans svartsjuka, hans sjĂ€lvrannsakningar, hans oro och hans stundom uppblossande beslutsamhet. En beslutsamhet som framförallt förvĂ„nar honom sjĂ€lv.

Den tredje och avslutande boken i en serie kan - inbillar jag mig - vara den svĂ„raste boken att skriva. Författaren kan drivas av en önskan att knyta ihop alla lösa trĂ„dar frĂ„n de tvĂ„ första böckerna. Det kan ocksĂ„ vara sĂ„ att författaren fĂ„r kĂ€mpa mot lusten att bara fĂ„ boken skriven; bli av med intriger och karaktĂ€rer som man börjat tröttna pĂ„ för att ge plats Ă„t nya intriger och karaktĂ€rer.  Erika Rockborn undviker i stort sett skickligt alla dessa fĂ€llor. Möjligen Ă€r bokens sista skĂ€lvande sida - innan vi bjuds pĂ„ recepten till nĂ„gra av de mat- och efterrĂ€tter som förekommer i boken - nĂ„got överlastad med happy-end-kĂ€nslor för att vara helt i min smak. Men i allt vĂ€sentligt hĂ„ller Erika Rockborn ihop sin roman och dess figurer pĂ„ ett mycket förtjĂ€nstfullt sĂ€tt.

Martin Lindahl kĂ€nns nĂ€mligen stabilt trĂ€ig och trög hela trilogin igenom. I "Egenmakt" slĂ„s han visserligen mer frekvent Ă€n tidigare av sjĂ€lvförebrĂ„elser och av sjĂ€lvkritiska tankar. Han arbetar för mycket, han Ă€r svartsjuk, han Ă€r klantig - att pussa exfrun i ett sorgligt ögonblick Ă€r vĂ€l förvisso mĂ€nskligt men inte sĂ„ bra om han vill försöka vinna tillbaka sin nuvarande sambos tillit och förtroende. Martin Lindahl försöker korrigera sina brister. Personligen kĂ€nner jag mig tveksam till att han kommer att lyckas. Visst, i slutet av boken omfamnar han en kvinna igen och tĂ€nker "Livet Ă€r underbart, trots allt". Men har han verkligen mognat? FörstĂ„r han pĂ„ ett kĂ€nslomĂ€ssigt plan det som han intellektuellt kan konstatera om sig sjĂ€lv?

Jag tror att Martin Lindahl tar sig sjĂ€lv pĂ„ för stort allvar. Han rör sig liksom bara mellan tvĂ„ lĂ€gen. Antingen Ă€r han "av" och kĂ€mpar pĂ„ i vĂ„rdcentralens grottekvarn eller sĂ„ Ă€r han "pĂ„" och Ă€r dĂ„ fullt upptagen med sina egna kĂ€nslor och tankar och söker stöd och bekrĂ€ftelse hos vĂ€nner och kvinnor och kollegor. Han saknar lĂ€get dĂ€r mittemellan; lĂ€get dĂ€r man konstaterar att "det Ă€r som det Ă€r och det Ă€r inte hela vĂ€rlden" och lĂ€get dĂ€r man inser att man sjĂ€lv inte Ă€r allts och allas medelpunkt och huvudintresse.

Martin Lindahl anstrĂ€nger sig och försöker alltid göra sitt bĂ€sta. Han vill göra allt han kan för att bonusbarnen som kommer in i hans liv med den nya sambon ska kĂ€nna att han bryr sig lika mycket om dem som om sina egna barn. Han försöker verkligen att förstĂ„ Ă€ven de mest besvĂ€rliga och krĂ€vande patienter som han tar sig an pĂ„ vĂ„rdcentralen. Han sĂ€ger inte nej dĂ„ hans exfru vill att han ska undersöka hennes mamma; trots alla elakheter och smĂ„tt vansinne som följer med i paketet.

"Egenmakt" handlar inte om att Martin Lindahl ska lĂ€ra sig sĂ€ga nej. Han behöver snarare vĂ„ga sĂ€ga ja till sig sjĂ€lv hĂ€r och nu. Och gĂ€rna med ett snett leende.

Karta: Söderköping