Då skulle Centralstationen kunna översvämmas

Norrköpings kommun har just nu en dialog med Norrköpingsborna kring tre förslag för hur Norrköpings nya centralstation ska utformas och hur Ostlänkens dragning genom Butängen ska se ut.

Här är en av skisserna på hur nya Butängen och Centralstationen kan komma att se ut.

Här är en av skisserna på hur nya Butängen och Centralstationen kan komma att se ut.

Foto: Norrköpings kommun

Debatt2020-10-05 09:56
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I en debattartikel från 24 september av Måns Hagberg togs flera intressanta frågor upp.

Till att börja med vill vi rikta ett tack för engagemanget och uppmuntrar till fortsatt diskussion om frågan angående val av lösning för Ostlänkens passage genom centrala Norrköping. 

I artikeln ifrågasätts den lutning som järnvägen får mellan upphöjda spår och tunneln under Stockholmsvägen (i alternativ A). Sträckan har studerats och beskedet är att nivåskillnaderna gör det möjligt att klara av de lutningskrav som finns och ändå behålla Stockholmsvägens funktion. I texten refererades till behov av längdsektioner och sådana har ritats upp i tidigt skede för att säkerställa genomförbarheten. Trafikverket kommer att ta fram ytterligare underlag i samband med samråd för järnvägsplanen för sträckan genom centrala Norrköping (delsträckan mellan Loddby och Klinga).

Även spårvagnsspårens lutning i passagen (alternativ B) över spåren ifrågasattes i artikeln. Enligt den förprojektering som gjorts kommer även de spåren att klara lutningskraven.

Bullerproblematiken togs upp i texten. Flera utredningar har gjorts som visar att spridningen inte skiljer sig markant åt mellan upphöjda och markförlagda järnvägsspår – det blir något längre spridning med upphöjda spår men å andra sidan är bullersituationen mera gynnsam närmre spåren i det alternativet jämfört med om spåren byggs på marken. 

I slutet av artikeln föreslås ett fjärde alternativ med en passage under järnvägen. Vår bedömning är att en sådan passage skulle innebära problematik när det gäller vatten. Vid kraftiga regn skulle kommunen exempelvis behöva pumpa bort vatten vilket innebär en risk utifrån ett hållbarhetsperspektiv och ett avsteg från ambitionen om att bygga en robust anläggning. Översvämningen i Uppsalas Resecentrum för en tid sedan visade på sårbarheten med en sådan lösning.

Vi har tillsammans med Trafikverket ställt en rad olika frågor för att testa de olika alternativens genomförbarhet och svaret är att alla tre alternativen är genomförbara. Vår samverkan med Trafikverket är central för vårt fortsatta arbete och vi har en gemensam syn på punkterna ovan. Vi vill passa på att hälsa alla välkomna till det webbseminarium som hålls den 7 oktober där det ges möjlighet att ställa frågor. Mer information finns på next.norrkoping.se

Lena Erixon är generaldirektör på Trafikverket, vilket framhålls som en nära samarbetspartner till kommunen i Ostlänkenbygget.
Lena Erixon är generaldirektör på Trafikverket, vilket framhålls som en nära samarbetspartner till kommunen i Ostlänkenbygget.
Karta: Resecentrum Norrköping