VIK fixar inte elitlicensen

Tidigt på torsdagsmorgonen anordnade Västerviks IK ett frukostmöte för sina partners för att berätta om läget i föreningen, diskutera planeringen inför kommande säsong och prata lite om vad som händer i Hockeyallsvenskan.

– Avsikten var att informera om varför vi ansökte om två miljoner kronor från kommunen och ett högre marknadsföringsbidrag på 800 000. Vi visade kalkylen, hur vi kommit fram till dessa siffror, och jämförde oss med bland andra IK Oskarshamn och Vita Hästen. De två klubbarna drar in 1,5–2 miljoner kronor mer i bara biljettintäkter, förklarar VIK:s föreningsutvecklare Magnus Nilsson.

För att spela i Hockeyallsvenskan krävs det ett eget kapital på två miljoner kronor och nästa år höjs det till 2,5. De pengarna har inte VIK som gör ett underskott på 700–800 000 kronor i år. Det innebär att man inte kommer att fixa elitlicensen.

– Nej, vi måste öka våra intäkter för att klara den och vi har en åtgärdsplan för det. Vi kommer att skicka in alla papper i veckan där vi även ansöker om dispens kommande säsong för att få chansen att fixa till det.

Hur ser åtgärdsplanen ut?

– Vi kommer bland annat att höja biljettpriserna. Säsongskorten höjs med 500 kronor (från 3 900 till 4 400), sittplatsbiljetter höjs med 20 kronor (180–200 på webben och 200–220 vid entrén) och ståplatsbiljetter med tio kronor (120–130 på webben och 140–150 vid entrén). Vi kalkylerar nämligen med färre antal åskådare eftersom både Leksand och Oskarshamn gått upp i SHL. Det här är nödvändigt, menar Magnus Nilsson och fortsätter:

– Nu vill äntligen Hockeyallsvenskan ha en översyn av reglerna som vi länge ansett som orimliga när det gäller bland annat kapitalkravet (läs om det här). Snart har hälften av klubbarna i allsvenskan haft ett kontrollår. Svenska Ishockeyförbundet kommer tvingas att göra något för föreningarna blir rejält påverkade av det här.

38 personer dök upp på mötet och det var ett stort engagemang från dessa.

– Viljan finns, men det räcker inte, man måste göra också. Man måste köpa sponsorpaket, gå på matcherna, handla i kioskerna med mera. De som var här är kloka företagare som förstår läget. De applåderade efteråt och stannade kvar för att diskutera i grupper. Det var lyckat och känns bra, avslutar Magnus Nilsson.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!

Ämnen du kan följa