Vargarnas vinter och vår har handlat om mycket annat än speedway. Torsten Sahlins bortgång för en dryg månad sedan har skakat om klubben mitt i förberedelserna inför ett nytt år på ovalen.

Det har inte gått någon obemärkt förbi.

Och det kommer att bli tomt och annorlunda på Ica Maxi Arena utan vargpälsen, kepsen med öronen och det breda leendet vid gulaschköket.

Vargarna kommer att köra 2019 till minne av sin tidigare mångårige ordförande och det är det bästa sättet att hedra honom på från klubbens sida.

Vad kan vi då vänta oss sportsligt av året som kommer?

Allsvenskan för en mer och mer tynande tillvaro i skuggan av elitserien – inte minst nu när det är stängt för upp- och nedflyttning på sportsliga grunder mellan serierna. Det är självklart att det påverkar, även om Vargarna faktiskt ökade sitt snitt förra säsongen.

Derbyna mot Piraterna lär vara en stor orsak till det dock – derbyn som nu inte längre finns kvar.

Det är svårare att locka folk med Team Rapid och VIP Speedway (även om Piraterna är en del av det laget), det säger sig självt, och där får klubben jobba hårt för att nå sitt mål med en fortsatt ökad publikutveckling.

Laget och förarna kan bara göra sitt och nog sitter lagledarduon Peter Jansson och Mats ”Lillis” Erixon på den, i mitt tycke, bästa truppen i serien i år. Jag har svårt att se något annat. Utmanarna är på förhand främst Griparna och VIP Speedway.

Men i längden? Nej, Vargarna ska ta hem det här. Klubben har bredden även bakom heatledarna, som för övrigt inte är dåliga de heller på den här nivån.

Mathias Thörnblom, Kim Nilsson och Daniel Davidsson är starka allsvenska kort.

Nilsson seriens bäste förare enligt mitt tycke.

Griparnas toppar skrämmer förstås i Peter Ljung och Oliver Berntzon men jag ser inte samma bredd där. Valsarna har samma problem. Bra spetsar men det tunnas ut rätt snabbt neråt i uppställningen.

Sedan är det slut på ”riktiga” lag.

VIP Speedway (som jag ser som en outsider om laget vill och får till det med hemmamatcher på tre olika banor), Team Rapid och Team Småland fyller ut serien för att det ska bli en anständig mängd lag där elitserielagen går ihop tre och tre om varje gäng.

Inte optimalt såklart.

Nej, det här ska Vargarna ta hem. Och i längden tror jag att klubben måste börja blicka mot elitserien igen om det ska gå att hålla liv i speedwayintresset i det långa loppet. Då krävs det publik och sponsorer som är med på tåget – utan det finns inte förutsättningarna med tanke på de dramatiskt ökade kostnaderna en nivå upp.

Det bästa att göra för att nå dit är att se till att ha ett lag som vinner och som bjuder på bra underhållning.

Det börjar alltid där.

Med det sagt; så här kommer allsvenskan att sluta 2019: 1) Vargarna, 2) VIP Speedway, 3) Griparna, 4) Valsarna, 5) Team Småland, 6) Team Rapid.

Utan skador är det också Vargarna som kommer ta hem slutspelet.