Tilltagande skolios i samhÀllets ryggrad

Sverige har sjabblat bort en högkonjunktur utan att genomföra en enda produktivitetsökande strukturreform att tala om.

Carl-Oskar Bohlin Àr moderat riksdagsledamot frÄn Dalarna och en av de ledamöter som deltar i Folkbladets debattserie om det nya "politiska landskapet.-"

Carl-Oskar Bohlin Àr moderat riksdagsledamot frÄn Dalarna och en av de ledamöter som deltar i Folkbladets debattserie om det nya "politiska landskapet.-"

Foto: Riksdagen

Debatt2019-10-19 10:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Nytt landskap

Ett nytt normallĂ€ge. Tre ord som i Sverige har kommit att bli nysprĂ„k för den betydligt lĂ€ngre och jobbigare meningen: SamhĂ€llet har tagit en utveckling till det sĂ€mre och vi har inte lyckats göra nĂ„got Ă„t det, sĂ„ du fĂ„r bara vĂ€nja dig. Och folk vĂ€njer sig, till en viss grĂ€ns, men vad hĂ€nder dĂ€refter? 

Den senaste kris Sverige lyckades hantera under tiden den faktiskt pĂ„gick var finanskrisen som startade 2008. DĂ€refter har Sverige börjat nysta i sina problem i efter hand, i den mĂ„n man gjort nĂ„gonting alls.  Migrationskrisen, det dödliga skjutvapenvĂ„ldet, parallellsamhĂ€llena i vĂ„ra förorter Ă€r kriser som nu pĂ„gĂ„tt ett lĂ€ngre tag utan nĂ„gon resolut reaktion att tala om frĂ„n sittande regeringar. Vi alla borde veta var samhĂ€llen med den typen av problem hamnar utan ett politiskt ledarskap som tar tag i situationen och hanterar den. De blir extremt segregerade, dĂ€r folk med möjlighet och resurser flyttar till omrĂ„den dĂ€r man sjĂ€lv eller tillsammans med andra klarar av att upprĂ€tthĂ„lla den sĂ€kerhet och trygghet som staten inte klarar av att garantera. Ett samhĂ€lles vĂ€g till denna punkt kan se olika ut, men berĂ€ttelserna om de samhĂ€llen som lyckas reversera denna typ av segregation nĂ€r den har passerat en kritisk punkt Ă€r mycket fĂ„. Priset för att hantera ett samhĂ€llsproblem stiger inte sĂ€llan exponentiellt med dröjsmĂ„let att agera. Regeringen Löfven Ă€r snart halvvĂ€gs in i sin andra mandatperiod och Ă€nnu Ă€r inga verkningsfulla Ă„tgĂ€rder vidtagna mot den hand som regeringen delades frĂ„n starten pĂ„ sin första mandatperiod. En vĂ€lvillig tolkning av den mĂ€ngd sĂ„ kallade breda samtal som regeringen nu vill föra pĂ„ alla möjliga plan Ă€r att det Ă„tminstone finns tillstymmelse till krisinsikt kring problem som borde ha börjat motas i grind redan under den tidigare borgerliga regeringens sista period. 

Ännu finns dock inget som tydligt pekar pĂ„ att regeringen Ă€r i fĂ€rd med att lansera nĂ„got verkningsfullt motmedel mot samhĂ€llets ryggrads tilltagande skolios. NĂ€r nu minst 5 Ă„r gamla kriser stĂ„r i debattens centrum riskerar nĂ€sta uppsĂ€ttning kriser fĂ„ leva i skuggan av tidigare ohanterade problem till den punkt att Ă€ven dessa blir staten övermĂ€ktiga. Jag talar nĂ€rmast om det stĂ„lbad som vĂ€ntar Sveriges kommuner redan imorgon, Ă€ven om krisinsikten kanske lĂ„ter vĂ€nta pĂ„ sig lĂ€ngre Ă€n sĂ„ i mĂ„nga fall. Sverige har sjabblat bort en högkonjunktur utan att genomföra en enda produktivitetsökande strukturreform att tala om. Betald ledighet och avdragsrĂ€tt för fackmedlemskap kan man naturligtvis ha olika ideologiska preferenser kring, men Ă€ven en genuin socialdemokrat borde vara av uppfattningen att detta Ă„terfinns en bit lĂ€ngre ner pĂ„ den politiska behovstrappan i ett land med negativ produktivitetsutveckling och ett lĂ„ngt mycket högre dödligt skjutvapenvĂ„ld Ă€n jĂ€mförbara lĂ€nder.

Man ska inte jÀmföra Àpplen och pÀron brukar det heta, men pÄ aggregerad nivÄ ingÄr Àpplena och pÀronen i samma korg. NÄgra byggbaracker utanför riksdagshuset som mÄste mÄlas om dÀrför att de rÄkar avvika för mycket i nyansen frÄn det hus den stÄr bredvid till en kostnad av fler hundra tusen kronor har naturligtvis ingenting att göra med att det tar tvÄ timmar för polisen att komma till platsen för ett allvarligt brott utanför Malung, annat Àn att det sker i samma samhÀlle samtidigt. Och just det senare borde politiken visa ett större intresse för, eftersom jag vÄgar pÄstÄ att just denna typ av parallella skeenden av huvudlöshet Ä ena sidan och oförmÄga att lösa samhÀllets kÀrnuppgifter Ä andra sidan bidar till en acceleration av hur mÀnniskor uppfattar samhÀllskontraktets utspÀdning, och politikens ofullkomlighet.

Det gÄr alltid att skylla pÄ myndighetsaktivism i det förra fallet och resursbrist i det senare, men till syvende och sist sÄ sker allt detta i verksamheter som politiker bÀr det yttersta ansvaret för. Dagens ordning Àr inte av naturen given och kan brytas med en ordentlig reformagenda, bÄde vad gÀller statens prioriteringar, men ocksÄ vad styren i stat och kommun accepterar att dess underlydande myndigheter och verksamheter Àgnar sig Ät med vÄra gemensamma resurser. Det generella förtroendet för politiken Àr i Sverige pÄ vÀg nedÄt i det nya politiska landskapet. I min vÀrld beror det pÄ att politiken misslyckas med det som Àr svÄrt och viktigt och samtidigt oförtrutet lyckas upprÀtthÄlla det vi kan kalla den enkla och onödiga repressiviteten i samhÀllet. Det synes finnas oÀndliga resurser till att brÄka om vedspisar, fÀrgval pÄ byggbaracker, strandskyddsdispenser, nyckelbiotoper och annat dÀr responsen frÄn ansvarig myndighet gentemot den som befinner sig pÄ fel sida om definierade rÄmÀrken alltid Àr absolut och resolut. Den typen av asymmetri frÄn det offentliga samhÀllet Àr farlig och leder snabbt till misstro. Sverige skulle behöva en regering som har en tydlig riktning och som ser till att ta ett helhetsgrepp om vilka problem som Àr mest angelÀgna att lösa och i vilken ordning.

Nytt politiskt landskap

Ett antal riksdagsledamöter frĂ„n olika partier har tackat ja till att medverka i Folkbladets debattserie om det "nya politiska landskapet."  Vill du ocksĂ„ vara med? Mejla ditt bidrag till widar@folkbladet.se 

Karta: BorlÀnge