När regeringens nationella plan för transportsystemet 2018-2029 på måndagen presenterades visade det sig att förbifart Söderköping finns med, något som glädjer många idag.

– Det här är det största som hänt för Söderköping på väldigt länge, det är jätteglädjande att äntligen ekonomin är satt och Trafikverket planerar nu för byggstart 2022, säger kommunalrådet i Söderköping Anders Bevemyr (S) som tillägger att kommunen naturligtvis kommer att göra vad man kan för att få bygget till stånd snarast.

Kommer kommunen att hinna med i det man måste göra om byggstarten blir redan 2022?

– Ja, nu är vi igång med en miljökonsekvensbeskrivning av den norra trafikplatsen och vi bedömer att vi ska vara klara i tid med det som åligger oss.

Det här med en förbifart är något som stötts och blötts i många år och turerna har varit många.

– Vi har pratat om det här i 50 år eller mer så det är verkligen dags och att förbifarten blir av är glädjande inte bara för Söderköping utan för alla orter längs med Östkusten som Valdemarsvik och Västervik. Bara att det pratats om förbifarten i medierna har till exempel gjort att bostadspriserna i Gusum och Ringarum nästan fördubblats eftersom det blir ett helt annat läge när förbifarten byggs, säger Anders Bevemyr.

På en presskonferens på Norrköpings centralstation på måndagen presenterade Johan Andersson (S) i riksdagens trafikutskott de satsningar som finns med i den nationell planen och som har östgötakoppling. Han är glad att förbifarten förbi Söderköping finns med:

– Jag tycker det är oerhört positivt. Söderköping är en kommun som verkligen jobbat med att försöka lösa sina trafikproblem.

Cirka 1,1 miljard har avsatts till Söderköpingsobjektet.