Men nej, det handlar inte om det som Idol-jyrun varje vecka (oftast) klagar på när det gäller deltagarnas "pitch" i sånginsatsen. Med det avklarat förklarade Fredrik Borgsjö, vd på Ingenious, som bland annat håller pitchkurs på universitetet, att pitch betyder att kunna presentera sin affärsidé mellan två våningar med hissen. 

– En minut är det tiden man har på sig.

 

Artikelbild

| Nellie Ryttse var en av UF-eleverna från Nyströmska skolan.

Bland deltagarna som på torsdagsmorgonen letat sig till den innovativa pitchskolan på CoOperate Coffice på Hagatorget, syntes Nyströmskaelever som driver UF-företag, kommunanställda och företagare från Norrköping och Söderköping. De flesta hade övat in sin pitch därhemma, för att sedan få tips och råd av Fredrik Borgsjö: "Stå så här med fötterna, rör dig så här, bak med axlarna, upp med näsan, sluta slå handen mot byxorna, när du gör så där med handflatorna börjar vi undra om du vill mörda någon av oss, ta ett djupt andetag, berätta om något som verkligen betyder något för dig". Allt följt av många skratt, "wow" och "aha", och feedback från de andra som på kort tid märkte en markant skillnad. Just kroppsspråket verkar vara viktigt.

– Mellan 78 och 82 procent. Så mycket säger vårt kroppsspråk. Orden, det vi säger, är cirka fyra procent i kommunikationen. Övriga procent är rösten, förklarade Fredrik Borgsjö.

 

Han har hjälpt åtskilliga UF-elever på framför allt Kunskapsgymnasiet inför sina pitchar i diverse tävlingar, bland annat SM, och var glad att kunna ge ett bidrag till eleverna på Nyströmska.

Artikelbild

| Osman Omar, och de andra närvarande på CoOperative Coffice, fick bland annat råden att stå still, eller gå runt kontrollerat, att ta konstpausar och att veta vad man gör med händerna.

– Eleverna på Kunskapsgymnnasiet brukar komma långt, så jag hoppas kunna ge de här eleverna en skjuts.

 

Artikelbild

| Maryam Chamoun och Wilma Bergh fick många tips av Fredrik Borgsjö.

Pitchskolan var en del i "Innoavtion week" som pågår i hela länet just nu. Veckan är en del av East Swedens arbete för att stärka Östergötlands innovations- och entreprenörsklimat. Målsättningen är att visa upp det som händer i Östergötland. Anne-Louise Kroon på CoOperatove Coffice i Söderköping tyckte att det var en bra idé att vara en del av veckan. Förutom pitchskolan anordnades en lunchträff med Almi på onsdagen.

– Det här är en mötesplats för företagare och vi tycker att det är roligt att det finns elever som kanske vill starta företag i framtiden. Därför passade det att ha den här pitchskolan, sade hon.

 

Bland företagarna som fanns på plats syntes bland andra Mats Lygrell från Fogarolli och Christina Forsman Nilsson från På fri fot.