I torsdags samlades över 650 UF-företagare i Stadium Arena för Ung Företagsamhets regionala mässa och visade upp sina olika affärsidéer.
Ett tydligt tema i år var att många satsade på produkter eller tjänster som sätter miljön i fokus.
Det delades även ut priser i tio olika kategorier och flera av vinnarna var ifrån Norrköping.
Bland annat tog elever från Kunskapsgymnasiet hem det mest prestigefyllda priset Årets UF-företag.
Det gick till Tvättika UF, som kommit på den smarta idén med ett miljövänligt sköljmedelsubstitut som är baserat på ättika.
– Dagens sköljmedel är väldigt miljöfarligt. Det är även farligt för oss människor och inte så jättebra för våra kläder så då kom vi på den här idén, säger Ellen Jörman som är en av eleverna bakom företaget.
– Från början var det så att min mamma testade det här hemma. Jag och min lillebror idrottar väldigt mycket och det blir mycket illaluktande träningskläder och då har hon använt ättika och märkte att kläderna blev väldigt fräscha, så då tänkte vi att vi kunde satsa på det som en företagsidé. Vi har tagit fram egen liten blandning och använder oss av eteriska doftoljor så att det ska lukta gott, säger Pontus Lidgren.
För två veckor sedan fick de sälja in sin idé i Linköping tillsammans med 29 andra UF-företagare. Av de var det sedan sex som tog sig vidare och som fick göra ytterligare en pitch på mässan i Stadium Arena i torsdags. Juryn var imponerad av vad Ellen och Pontus hade att visa upp och utsåg dem till vinnare med följande motivering:
”Med en hållbar innovation och en tydlig tillväxtidé har det här gänget jobbat som ett team och tillsammans gått från idé till fungerande affärsverksamhet. De har presenterat en klar bild av framtiden både för företaget och vår planet. Det är ett rent nöje att presentera vinnaren i tävlingen årets UF-företag.”
Nu väntar SM i Ung Företagsamhet på Stockholmsmässan i Älvsjö 6-7 maj där UF-företagen kommer att tävla om titeln som svenska mästare i sin kategori.
Sally Makki och Vilma Strand, också från Kunskapsgymnasiet, var även de på plats på mässan i Stadium Arena.
Med sitt företag Tabletalk vill de få folk att lägga undan mobilen och istället prata med varandra.
– Det finns många positiva aspekter med digitaliseringen men också en del negativa och vi har sett det här problemet med att mobilen ofta åker fram vid matbordet, säger Vilma.
– För att få folk att prata med varandra istället har vi tagit fram egendesignande glas och till varje glas finns ett diskussionskort med lite olika frågor, till exempel vad hade du för drömmar när du var barn som du inte uppnått ännu, säger Sally.