Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Blev bedömda av proffs

Elever på Kunskapsgymnasiet fick i torsdags chansen att pitcha företagsidéer när en lokal variant av Draknästet anordnades. "Lärorikt", säger Ellen Comstedt, en av eleverna.

Fredrik Ramstedt och Rebecka Andersson presenterade sin företagsidé när Kunskapsskolan arrangerade en egen variant av Draknästet.

Fredrik Ramstedt och Rebecka Andersson presenterade sin företagsidé när Kunskapsskolan arrangerade en egen variant av Draknästet.

Foto: Henrik Jonsson

Skola2019-01-26 15:00

För att bli en framgångsrik företagare gäller det att kunna sälja in sin idé.

Just det fick elever i årskurs 3 på Kunskapsgymnasiet öva på den här veckan.

I torsdags anordnades nämligen en lokal variant av Draknästet, tv-programmet där entreprenörer visar upp sig och sina verksamhetsidéer för en grupp investerare som kallas ”Drakarna”, på Östsvenska Handelskammaren.

Drakarna i det här fallet bestod av ett flertal lokala företagare.

– Vi lyssnar på elevernas företagspitchar och gör sedan en bedömning, säger Ebba Bauer Zetterblom, vd för städarna i Katrineholm.

Hon var imponerad av vad eleverna hade att visa upp.

– Jag tycker de är kanonduktiga. Man märker att de har lagt ner mycket tid. Det är fina presentationer och några har haft med sig sina produkter så att vi kunnat klämma och känna på dem. Det är absolut hållbara idéer.

Emma Stenmark, Ellen Comstedt, Vilgot Järnvall, Anton Nyberg och Filippa Larsson ligger bakom ett av UF-företagen. De har tagit fram en receptbok för alkoholfria drinkar.

– De gillade verkligen vår idé starkt och tyckte att vi ligger helt rätt i tiden. Sedan sa de att de hittade något lite slarvfel i powerpoint-presentationen men att pitchen i sin helhet var väldigt bra, säger Ellen.

Hur var det att sälja in sin idé på det här sättet?

– Det var lite nervöst men samtidigt roligt. Det är lärorikt att få input från annat håll än från lärare och andra elever. Man kan se det som ett tillfälle att få nya idéer också.

Vad är viktigt att tänka på då?

– Att vara väldigt framåt, positiv och verkligen trycka på varför vår idé är så pass bra, säger Vilgot.

Känns det som att det här är en bra erfarenhet att ha med sig?

– Absolut. Det är en erfarenhet jag tror man kan ha med sig långt fram i tiden. Det kan vara bra när man ska göra arbetsintervju till exempel, säger Anton.

Heidi Wetell är lärare på Kunskapsgymnasiet. Hon menar att just den här dagen med Draknästet brukar vara en av de mest uppskattade bland eleverna.

– Absolut. Vi arrangerar den för att eleverna ska vässa sina presentationer och få idéer inför framtiden. Många brukar tycka att det här är en av de bästa upplevelserna att ha med sig. Det blir ju något annat att få göra saker i skarpt läge. Många av dem knyter också kontakter som de kan få användning av, säger Heidi.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om