Säg arts and crafts, och de flesta tänker på formgivaren och konstnären William Morris pruknande tapeter och tyger. Men rörelsens idéer om handgjord enkelhet når utanför husets väggar – i England är det minst lika mycket en trädgårdsstil.

Det är första gången i trädgårdshistorien som ägaren till trädgården blir den som får styra, och man inser hur roligt det faktiskt är – en trädgård är inte bara något att titta på utan något man gör, en hobby, säger Rebecca Malmsköld, trädgårdsmästare och trädgårdsdesigner som har skrivit boken ”Arts and crafts för din trädgård” (Hortensis).

Kontraster

Artikelbild

| Atrs and crafts-trädgården är indelad i rum utformade för olika aktiviteter. Här är Rebecca Malmskölds och Staffan Eklunds frukosthörna.

För Rebecca Malmsköld har arts and crafts-stilen alltid varit en självklar inspiration i trädgården. Den är ombonad och fantasifull.

Jag tycker om är att det är så personligt, lite knasigt och hemtrevligt stökigt. En trädgård ska vara lite blommig och inte så stram, säger hon.

Utmärkande för riktningen är kontrasten mellan det tuktade och det vilda.

Att sammanföra olika världar gör det spännande. Även inredning funkar ju så – om allt är alltför välordnat blir det stelt, men om det är för oorganiserat blir det rörigt. Men har man en fast struktur med tydliga rum kan man freaka loss inne i rummen.
Artikelbild

| Rebeccas och Staffans trädgård har en fantastisk utsikt över en liten grön dalgång. Gruset är från ett stenbrott i närheten, murarna består av sten från platsen.

Trädgårdsrum

De här rummen i trädgården – de är verkligen rum. Tydligt avgränsade och med olika funktioner. Den mänskliga aktiviteten är grunden för trädgårdens uppbyggnad.

Artikelbild

| I Great Dixter i Northiam, East Sussex, England, lever rufsiga rabatter inom givna ramar.

Fundera på hur du vill använda din trädgård – kanske vill du ha en plats att laga mat på och en plats att sitta och fika på, säger Rebecca Malmsköld.

Rummen gör att trädgården blir en förlängning av huset, som är förbundet med trädgården med dörrar och trädgårdsgångar.

Artikelbild

| Huset och trädgården Red House i Bexleyheath, England, designades av arts and crafts-pionjärerna Philip Webb och William Morris.

Arts and crafts-trädgården var en kraftig motreaktion mot många av de tidigare mer formella trädgårdsstilarna, som var mer av skrytbyggen.

De var bara till för att promenera i och beskåda, och visa för andra hur mycket pengar man hade, medan en mängd trädgårdsmästare skötte om dem.
Artikelbild

| En portal i häcken leder till blomsterträdgården. Ett typiskt exempel på hur arts and crafts jobbar med trädgårdsrum och vilda och tuktade partier.

Den här trädgården är i stället tydligt förankrad i platsen där den växer. De naturliga förutsättningarna tas tillvara, och växterna väljs efter vad som trivs i miljön.

Trädgården ska skötas av de som bor i huset och har ett vanligt liv. Då blir det enklare om man ser sig om efter vad som trivs på platsen där man bor. Kikar man i grannarnas trädgårdar och i den omgivande naturen så behöver man inte skohorna in en växt som inte passar, säger Rebecca Malmsköld.
Artikelbild

| Även i Sverige finns arts and crafts-trädgårdar. De omgivande klipphällarna sträcker sig in i trädgården vid Tjolöholms slott i norra Halland. De formklippta träden lutar på ett charmigt, nästan humoristiskt, vis.

Villaträdgård

De stora engelska trädgårdarna från förra sekelskiftet omger ofta ett litet pittoreskt slott eller en kyrka från medeltiden – går det att applicera arts and crafts-filosofin på en helt vanligt villaträdgård?

Artikelbild

| Trädgårdsmästarna och trädgårdsarkitekterna Rebecca Malmsköld och Staffan Eklund.

Ja, självklart, det är precis det jag vill förmedla med boken. Vi bor själva i ett hus från 1950-talet, inget slott direkt. Vi har kokat ned den stora slottsträdgården till mindre skala, säger Rebecca Malmsköld.

Hela Rebeccas och hennes man Staffans trädgård i Rolfstorp nära Varberg bygger på den mänskliga aktiviteten, med tydliga rum för olika aktiviteter. Det är brokigt, med fasta ramar. Favoritplatsen på sensommaren är det Rebecca kallar för hobbyrummet.

Artikelbild

| ”Arts and crafts för din trädgård” av Rebecca Malmsköld och Staffan Eklund (Hortensis).

Där har vi vår blomstergård där vi odlar snittblommor. Vi plockar och gör egna buketter varje dag.

Funkis i stället

Artikelbild

| Trädgården på Snowshill manor i Cotswolds, England har en vidsträckt utsikt över omgivningarna. Det gör att de små trädgårdsrummen upplevs som större.

Att arts and crafts-rörelsens trädgårdsfilosofi aldrig riktigt etablerade sig i Sverige tror Rebecca Malmsköld har med funkisen att göra. Den kom tidigt till Sverige – och folkhemmet omfamnade den.

Det fanns en väldigt liten tidslucka för arts and crafts att etablera sig. Få trädgårdar hann bli gjorda innan funkisen kom. Dessutom har England andra system och organisationer för att bevara kulturarv än vad vi har i Sverige, så det finns fler trädgårdar bevarade där.

Nu när arts and crafts är på tapeten igen får dess trädgårdsfilosofi en ny chans. Vi är trötta på det masstillverkade, likriktade och perfekta, menar Rebecca.

Vi längtar efter att göra själva – handgjorda spaljéer och hembygda bänkar till trädgården. Det ska inte vara perfekt. Testa att gjuta en platta eller göra en stenläggning själv så blir det personligt.