Så vill regionen utveckla tågtrafiken

En ny station i Åby och snabbare resor mellan Norrköping och Linköping. Det är några av förslagen när Region Östergötland planerar för framtidens tågtrafik.

Fler och tätare avgångar, och kortare restid. Det är några av de mål som Region Östergötland satt upp för Östgötapendeln när de planerar för framtidens tågtrafik.

Fler och tätare avgångar, och kortare restid. Det är några av de mål som Region Östergötland satt upp för Östgötapendeln när de planerar för framtidens tågtrafik.

Foto: Per Olsson

Norrköpings kommun2019-11-14 14:00

Tågresandet i Östergötland har ökat kraftigt de senaste åren och förväntas öka ännu mer i och med tillkomsten av Ostlänken.

För att möta framtidens behov när det gäller tågresandet har regionen nu börjat ett långsiktigt och strategiskt planeringsarbete.

En av de saker de vill prioritera är utvecklingen av Östgötapendeln. 

Tanken är att pendeln ska stärkas upp och det ska bli fler och tätare avgångar – och kortare restid.

Ett av målen är att det ska kunna gå att resa mellan Norrköping och Linköping på en kvart.

– Många avgångar på Östgötapendeln är i dag fulla, men på grund av spårbrist kan vi inte utöka trafiken. Ostlänken, som planeras vara klar 2035, förändrar det. Förutom att stärka Östgötapendeln vill vi komplettera med två regionaltåg som är tänkta att gå på Ostlänken mellan Norrköping och Mjölby där det finns ett stort behov, säger Julie Tran, ordförande i trafik och samhällsplaneringsnämnden.

Det planeras också för två nya stationer i länet. 

En i västra Linköping, och en i Åby.

– I dag finns ett antal orter som skulle kunna motivera en tågstation och Åby är en av de orter som möter kriterierna.

Tanken är att Mälartågen på den så kallade Uven-banan, som går mellan Sala och Linköping, ska stanna till där. 

På så sätt kan Åby-borna enkelt ta sig till bland annat Katrineholm och Linköping.

– Åby skulle kunna hjälpa till att fylla upp de här tågen. Vi ser också att det finns en stor efterfrågan på god kollektivtrafik för att kunna arbetspendla.

Planerna finns med i ett förslag till en tågstrategisk målbild inför 2040 som regionen tagit fram. 

Förslaget går nu ut på remiss till länets kommuner, intilliggande län, Trafikverket och andra intressenter innan en slutgiltig version antas under våren 2020.

I förslaget resoneras det även lite kring framtiden för den så kallade Nyköpingsbanan och stationen i Krokek. 

När Ostlänken står klar är det tänkt att den statligt finansierad tågtrafiken ska flyttas dit istället.

Vad som då sker med Nyköpingsbanan i är oklart i dagsläget.

–  Det finns alla möjliga scenarier. Ostlänken kommer inte kunna ta all trafik så frågan är vad för typ av trafik som ska finnas på Nyköpingsbanan. Den frågan lever vidare och är något vi får fortsätta diskutera. Det kan bli andra aktörer som nyttjar banan. Det kan också bli så att vi kör regionaltåg där, säger Tran.

Julie Tran (C), ordförande i trafik- och samhällsplaneringsnämnden.
Julie Tran (C), ordförande i trafik- och samhällsplaneringsnämnden.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!