Den här helgen är det vernissage för en helt ny utställning på muséet – "Hej robot!".

Tekniska innovationer har fascinerat människan i tusentals år och fortsätter att göra det.

Med utställningen vill Arbetets museum väcka frågor kring robotens roll i samhället.

Artikelbild

| Andreas Nilsson, forskningskoordinator och projektledare, och Louise Zejlon, museipedagog, hoppas att utställningen ska väcka en del frågor hos besökarna.

– Nästan varje vecka läser vi nyheter om robotar som används inom olika områden. Det är en stor förändring som påverkar vår liv. Vi är nyfikna att se på vad finns det för frågor, förväntningar och farhågor kring det här, säger Andreas Nilsson, forskningskoordinator och projektledare.

 

Robotar har används inom industrin i 50 års tid för att göra smutsiga, farliga och tråkiga uppgifter.

Med dagens teknik har robotorna helt plötsligt blivit sociala och kommunicerar med oss.

Artikelbild

| Utställningen visar upp en rad olika exempel på kända och mindre kända robotar. Där finns bland annat Wall-E från den datoranimerade filmen med samma namn.

–  Nu finns de här robotarna som ska förstå oss, förstå våra känslor, prata med oss och få oss att må bra. Det är en ganska stor förändring. Nu ska de vara våra vänner och ligga i famnen på oss. Det är spännande. Vad händer då med bilden av robotar? Hur påverkar det vår egen förväntan på utvecklingen? Det är det vi vill fånga i den här utställningen. Den här sociala robotutvecklingen. 

 

Arbetets museum hade redan i fjol en utställning om robotar inom äldrevården i Japan och planerar en större utställningssatsning om robotar och automatisering under 2021.

"Hej robot!" är ett steg i den satsningen.

Besökarna får bland annat möjlighet att träffa Furhat. En världsledande robot som är utvecklad på KTH i Stockholm.

– Det är en samtalspartner. Den kan rikta blicken, göra olika miner och den kan prata. Den fungerar som en informationsstation och används bland annat på olika flygplatser för att informera om flighter och så, säger Andreas.

 

Utställningen riktar sig framför allt till ungdomar. Målgruppen är elever på högstadiet och gymnasiet och flera skolklasser kommer att besöka museet under hösten.

– Vi vill ha en diskussion med ungdomarna och se vad de tycker och tänker. Vi kommer att prata om vad en robot är, vad AI är och vad det betyder för oss. Det viktiga för oss är att de som går på visningen ska känna att det här är en engagerande fråga, och att det är viktigt att tänka på om man vill ha en robot och hur man själv påverkar utvecklingen. Vad tycker jag är bra och inte bra?, säger Louise Zejlon, museipedagog.