Lärarfack-topp på De Geerbesök

Förstatligande av skolan och ett ökat fokus på lärarnas kunskapsförmedlande: det är Lärarnas riksförbunds ordförande Åsa Fahléns förslag på hur man kan förbättra skolan.

Niclas Sjöström, kommunombud för Lärarnas riksförbund samt  samt förbundsordföranden Åsa Fahlen i samtal med Staffan Inge, vaktmästare på De Geer-gymnasiet.

Niclas Sjöström, kommunombud för Lärarnas riksförbund samt samt förbundsordföranden Åsa Fahlen i samtal med Staffan Inge, vaktmästare på De Geer-gymnasiet.

Foto: Patrik Selsfors

Norrköpings kommun2019-09-18 19:00

På tisdagen får De Geerskolan besök av Åsa Fahlén, förbundsordförande för Lärarnas riksförbund, hon har varit i Norrköping för ett annat ärende och passar, tillsammans med kommunombudet Niclas Sjöström, på att besöka den ärevördiga gymnasieskolan för att samtala med lärare och ta en rundvandring.

I fikarummet sitter en handfull ur personalen och det blir genast lite småprat om skolans historik och storlek men snart dyker också frågor upp som exempelvis om rätten till fortbildning och frånvaron av pengar till densamma. 

Folkbladet får en stund med förbundsordföranden som ser finansieringen av skolan som den viktigaste frågan.

– Vi tycker att ett förstatligande av skolan är rätt väg att gå. Som det är idag kan kommunerna prioritera på olika sätt inom skolan, säger Åsa Fahlén som också trycker på vikten av likvärdighet mellan skolorna.

– Men idag har vi både bristande likvärdighet och sjunkande resultat.

En annan sak som hon menar är absolut nödvändigt är att höja läraryrkets löner och status samt betona kunskapsförmedlingen.

– När det gäller lärarna måste man få mer tid att förbereda och genomföra undervisning, vi måste fokusera på undervisningen. Sedan är det viktigt att det är en god miljö i skolan och att eleverna är trygga men det är ju för att man ska kunna lära sig nånting, säger Åsa Fahlén.

– Om lärarna får chansen att förbereda och undervisa och lära ut då kommer fler att vilja utbilda sig till lärare eller stanna kvar i yrket och då kommer också statusen att stiga.

Hur kan yrkets status ha sjunkit så mycket under de senaste 50 åren?

– Det har nog handlat ganska mycket om utjämning och jag måste nog säga att vi i Sverige också haft visst kunskapsförakt. Lärare har nog alltid slagits för att få göra sitt jobb men har inte haft den stöttningen uppifrån, istället har det blivit en betoning på det sociala, säger Åsa Fahlén.

– Det har inte varit så viktigt vad eleverna skriver utan att dom skriver. Man har helt enkelt inte tryckt tillräckligt på det här med kunskap och vad det beror på är svårt att säga.

Hon betonar vikten av en fungerande skola för ett fungerande samhälle.

– Vi har inte bara rätten att gå i skolan utan vi har också skolplikt, alla barn måste gå i skolan. Det beror på att det handlar om att kunna vara en samhällsmedborgare i slutändan, avslutar Åsa Fahlén.

Förstatliga skolan och sätt kunskapen i främsta rummet, det är Åsa Fahléns recept för en bättre skola.
Förstatliga skolan och sätt kunskapen i främsta rummet, det är Åsa Fahléns recept för en bättre skola.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!